VVIP BLOG INI

KAMARA: Sambutan Maulidurrasul (Ceramah Dr MAZA!!)

Posted by ||Aku Pemikir|| | Posted in | Posted on 2/27/2010 08:24:00 p.m.

3

Salam,

Aku di Malaysia!!!

Seronok betul dapat balik~~ Bukan aku ada cuti, tapi ada urusan yang perlu aku buat, membawa harapan persatuan, sebab tu aku di Malaysia sekarang. Dan hari ini adalah hari keputraan junjungan besar kita Rasulullah s.a.w. Jadi sudah semestinya ceruk mana negara kita ini akan semestinya cuba dengan semampu mungkin berbuat sesuatu untuk memperingati baginda.

Dan samalah jugak di kampung aku, ade dibuat sambutan Maulidurrasul. Naseb badan, dah la dapat balik ke kampung tersayang aku, dapat pulak join program kampung!! Aku memang tabik spring dengan kampung aku, kalau bab buat program-program, dah aku tak boleh nak hitung dengan jari.

Aku nak puji usaha persatuan kampung aku yang dikepalai oleh pak cik aku, En Zainudin atas usaha keras beliau dengan ahli jawatankuasa kampung dalam memikirkan aktiviti-aktiviti yang bermanfaat untuk semua penduduk kampung.

Aku terkejut bila sampai umah. Selalu memang biasa jek buat program, tapi bagi aku tahun ni antara program Maulidurrasul yang terbesar yang dianjurkan oleh persatuan penduduk Kg Malaysia Raya. Acara ini adalah kerjasama semua persatuan yang ada di kampung di bawah program Kita Juara Rakyat.

Acara bermula pagi lagi, tapi tak sempat aku nak turut serta, dalam kapal terbang berborak dengan sorang pakcik ni. Sonok aku borak ngan dia, sedar-sedar dah sampai LCCT dah..hahahaha..

Bila aku tahu ada program kat kampung aku, terus aku bersiap untuk ke surau (yelah..program maulidurrasul mestilah kat surau...buat ceramah ke selawat ke..logik lah tu...tak kan pasang pentas buat dangdut kut..tsunami kang..)



 


 Lepas maghrib, tazkirah oleh Ust. Hussein Yee (Pertubuhan Khadeem). Aku suka approach yang dia buat dalam tazkirah beliau..senyum jek.. muka jernih je, sejuk mata memandang..

Aku suka dia story-story pasal kisah nabi, buat pelat cina-cina sikit. Dia ni rajin mengislamkan orang, duk cita la kat kita, kalau kita nak Islamkan orang, kena la suka kat orang tu dulu, tak suka macam mana nak dakwah?? Contoh dia bagi kalau nak dakwah ke ah chong ka, Samyvelu kaa..kena la suka diorang dulu (nama samyvelu terpalit sama..kuikuikui)

Dan dia jugak ade cakap yang Muhammad memang selalu ke Gua Hira' untuk BERKHALWA!T!!
Tapi khalwat nabi itu sorang-sorang, berfikir mengenai masalah masyarakat. Tapi zaman sekarang khalwat jugak, tapi bukan sengsorang, bedua-dua di celah-celah batu!! ahakksss




 Antara jemaah yang hadir dengar ceramah ni...

Dan selepas isya' juga ada satu lagi pidato umum yang dibuat..

Dan ustaz yang dijemput adalah...


Dr MAZA!!

Ni yang aku gembira sangat waktu dapat tahu..hari tu pernah jumpa watu program Qurban di Bandung, malam ni dapat jumpa lak dia sekali lagi...weehooo~~~



 
 pentas pidato untuk Dr MAZA



 
 Sebelum pidato, nasyid dulu bang...team nasyid KAMARA mantap!! yang tengah tuh especially


 
 hadirin yang hadir..bertambah dari dalam masjid tu tadi....


 
 sabar menunggu....Dr MAZA tengah carik-carik idea lagik tuh sebelum bagi ceramah.



  
 VIP


 Ayah aku ada kat situ, baju kemeja putih dekat dengan kamera..dia suka amek-amek video, dilestarikan dan masuk dalm laptop..hoho..yang hujung pakai baju melayu berkain pelikat tu lah prengerusi persataun penduduk, En Zainudin.


 Haji Mustafa, imam kampung menjadi pengerusi majlis...


 
 Siri pidato Dr MAZA bermula..

Seperti biasa memang Dr MAZA ni kalau berpidato memang hebat, cakap lantang, lancar..seronok la mendengar.

Dan seperti biasa juga, dengan pembawaan Minda Tajidid yang selalu diwarkan dalam ceramahnya, beliau banyak bercerita mengenai pemikiran umat. Bagaimana bentul pola fikir umat sekarang, dan apakah cara berfikir itu menuju ke arah kebenaran atau tidak.

Beberapa perkara yang di sentuh oleh Dr Maza mengenai penekanan bahawa Rsulullah itu adalah MANUSIA!!Bukan malaikat dan bukan tuhan.

Beliau menerangkan mengapa perlunya Muhammad itu adalah manusia bukannya yang lain (kompem ah, nanti start la bila orang suruh ikut sunnah nabi, buat excuse nabi tu MALAIKAT, boleh la dia buat, kami ni haa hamba sahaya yang hina..fiil manusia~~)

Dan aku tertarik dengan satu cerita mengenai negara Samarinda pada waktu kekhalifahan Umar bin Abdul Aziz, bagaimana beliau nak menerangkan betapa ADIL nya umat Islam terhadap orang bukan Islam.


Pendekkan cerita nye yang panjang tuh, sebelum tentera Islam nak tawan memane negara, procedure yang perlu di buat adalah, masukkan ustaz-ustaz sebar agama dulu, kalau tak jalan baru hantar surat suruh menyerah, tak leh gak, suruh mereka tunduk kepada negara islam dan bayar fidyah, tak leh gak baru measuk menyerang.

Dan orang alim negara Samarinda ni bijak, dia tahu selepas kaji bahawa tentera Islam serang negara salah procedure, dan mereka hantar utusan nak jumpa Umar bin Abdul Aziz. Wakil tu jumpa Umar di Syiria, dengan kesederhanaan Umar, memang utusan tu tak percaya lah tu khalifah negara Islam, utusan bercerita hajat, Umar pun balas dengan surat pendek.

Surat itu diberikan kepada hakim Islam di Samarinda, hakim baca dan bicara semua kepala tentera, dan memang betul bersalah, jadi semua tentera keluar dan lakukan sekali lagi procedure yang sama. Kali ini semua pun keluar rumah bukan kerana nak perang tapi nak MENGUCAP SYAHADAH!!!

ADILNYA ISLAM!!

Dr MAZA berenti sebelum jam 11pm (siap bitau tak nak kena tahan lagik..lawak biasa dia buat..hohoho)


 
 Sebelum acara selesai, perwakilan dari UMNO Megat Zulkarnain, Ketua Pemuda GOMBAK memberikan sedikit kata dua.

 Itu lah acara yang di buat di kampung aku, senang cerita aku suka sangat dapat balik dan hadir ke program kampung aku. 

Sekarang ni nak menyantai dah selesai, aku nak kena tumpukan dengan sebab utama aku balik. Aku berdoa supaya segala urusan aku di Malaysia ini dipermudahkan..Amin~~


 
 Kameraman mesti la amek gambar dulu sebelum balik..interframe~~




CINTA MUHAMMAD!!!



sekian.....







Logik Ke Perlu Bayar Rp500 juta Untuk Berkahwin??!!

Posted by ||Aku Pemikir|| | Posted in | Posted on 2/25/2010 05:54:00 a.m.

6

Salam,

Aku tertarik dalam satu isu di mana jika wanita Indonesia nak berkahwin dengan lelaki asing, lelaki tersebut kena bayar Rp500 juta sebagai wang pendahuluan dan disimpan di Bank Syariah. Syarat adalah seperti  yang terkandung dalam Draf Rang Undang-Undang Perkahwinan yang sedang dirangka dan yang aku makin tertarik cadangan itu mendapat sokongan kuat oleh Ketua Umum Majlis Ulama Indonesia (MUI), Amidhan.[klik sini].




Ketua Umum MUI,Amidhan



Untuk isu ini aku tak anggap bahawa apa yang mereka ingin perjuangkan itu salah.Yang menjadi persoalan aku, adakah PERLU untuk menggubal satu undang-undang yang memang tak masuk akal ini??!! Nak kahwin perlu letak duit depan mata sebanyak rp500 juta (rm170,000), kalau tak tak payah nak berani meminang, putih mata jek nanti!







Dan yang pasti yang akan dapat tempiasnya adalah rakyat Malaysia dan Singapura, kerana banyak juga rakyat kedua negara ni yang mengahwini rakyat Indonesia. 

Aku tak nak amek contoh jauh-jauh, aku amek keadaan aku di sini. Ada je kawan-kawan aku yang mempunyai teman wanita rakyat Indonesia, dah lama menjalinkan hubungan, jadi kalau nanti kawan aku nak kahwin dengan teman wanita dia maksudnya memang tak mungkin lah ye?? Mana nak cari RM170,000?? Tak ada duit adakah kawan aku kena putuskan hubungan dia dengan teman wanitanya tuh??

Aku berpendapat kebijakan pemerintah untuk menjadikan usul ini sebagai Undang-undang Dasar (UUD) negara Indonesia adalah melampau. Apa yang menjadi pegangan mereka untuk membuat konklusi yang semua lelaki Warga Negara Asing (WNA) itu kaya?? Bagi mereka lelaki WNA mampu untuk membayar jumlah wang tersebut untuk mengahwini wanita Warga Negara Indonesia (WNI), maka tak jadi masalah kalau nak mintak Rp 500 juta kepada mereka ni???

Cara mereka untuk memperjuangkan hak wanita tidak BERPIJAK ke bumi yang NYATA. Jika mereka berkahwin sesama sendiri pun belum tentu akan bayar mas kahwin sebanyak Rp500 juta, walaupun model-model atau orang besar sekalipun, jadi LOGIK ke lelaki WNA perlu nak bayar wang sebanyak itu??

Bukan semua pihak yang bersetuju dengan usulan ini, Sekjen Keluarga Perkawinan Campuran Melalui Tangan Ibu (KPC Melati), Rina Zoet dalam satu satement nye di dalam DetikCom [klik sini],juga tidak bersetuju jika usul ini dikuatkuasakan.

Aku faham situasi negara ini, dan aku SANGAT BERSETUJU jika mereka tetap nak menjaga masa depan dan kebajikan wanita daripada teraniaya. Memang kes banyak, cuma perlu ada MEKANISME yang MASUK AKAL dan MENGIKUT KEMAMPUAN pasangan masing-masing. 

Bila undang-undang tak masuk akal ini digubal nanti, cerita lain pulak timbul, elok nak kahwin, tapi sebab tak mampu, menjurus ke arah zina, kan masalah bertambah?? Elok hubungan itu halal, akhirnya kesan anak haram bersepah-sepah. 

Yang aku bertambah pelik dan garu kepala, pasal perkahwinan ni gila-gila diorang perjuangkan, tapi masalah penzinaan yang makin melarat tak pulak nak diselesaikan. Tengok sahaja di pawagam, cerita-cerita 'horror + soft porn' makin bertambah macam cendawan, apa tindakan?? Isu masalah sosial remaja tak jugak selesai, isu ini pulak yang mereka nak bangkit?? Haih~~ ada udang di sebalik batu nampak..... 

Aku meminta sebagai WNA yang dah lama menetap di sini supaya kaji balik usul tersebut, jangan buat ikut sesedap rasa, tak semua lelaki WNA itu jahat. Mak aku pun orang Indonesia, datuk nenek aku datang dari Pekan Baru, kahwin dengan ayah aku,orang Malaysia, dapat aku, bahagia je sampai sekarang. Bukan ini sebagai CONTOH yang bukan semua orang nak kahwin tu hanya kerana NAFSU SERAKAH tapi matlamat akhirnya untuk dapat KEREDHAAN ALLAH!!



MAK, NAK KAWEN!!!!


 
sekian.....




Doktor Pelatih Akan Dihantar Ke Sabah-Sarawak??!!

Posted by ||Aku Pemikir|| | Posted in | Posted on 2/24/2010 11:28:00 a.m.

14

Salam,


**********************************

Lebihan doktor pelatih di Semenanjung dihantar ke Malaysia Timur


PUTRAJAYA: Kementerian Kesihatan akan mempertimbang menghantar doktor pelatih yang berlebihan di Semenanjung Malaysia ke Malaysia Timur memandangkan kekurangan di sana amat teruk, kata Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Mohd Ismail Merican, hari ini.

“Kami sudah mencadangkan kepada beberapa orang doktor pakar dan pengarah negeri, jika bilangan doktor pelatih memang ramai di sini, kami sedia menghantar mereka ke Sabah dan Sarawak.

“Jika anda ke sana, anda akan mendapat latihan lebih baik dan persekitarannya tentu lebih mencabar. Saya yakin kebanyakan mereka cukup teruja untuk bekerja di Sabah dan Sarawak,” katanya....

(source : Berita Harian, bacaan lebih lanjut [klik sini])



*********************************


Sudah pasti kenyataan yang dibuat oleh Tan Seri Ismail Merican ini akan menjadi buah mulut semua bakal lepasan kursus perubatan di dalam dan luar negara.

Ramai di kalangan mahsiswa perubatan dah tanam cita-cita nak bekerja di hospita-hospital utama seperti HKL, dengan harapan dapatlah mereka untuk menimba lebih banyak pengalaman.

Mana tak nye, memang semua kes-kes berat dan 'menarik' akan dirujuk ke hospital bertaraf primier, berbanding hospital lain yang hanya secondier dan tertier.

Banyak mahasiswa perubatan yang kurang berminat nak berkhidmat di kawasan-kawasan seperti Sabah dan Serawak walaupun pelbagai insentif dan elaun yang diberikan kepada bakal doktor.

Mengapa tak nak??

Kena lah tanya mereka sendiri.Macam-macam alasan yang akan mereka keluarkan, ada yang kata jauh sangat, ada yang kata nak dekat dengan family (dah besar panjang pon) dan ada yang kata nak ikut suami!!huhuhu

Akhirnya hanya anak negeri sahaja yang sanggup nak bekerja di sana atas kesedaran kalau bukan aku sapa lagik yang nak bantu orang negeri aku.

Mungkin orang Semenanjung kurang terdedah dengan keadaan di sana. Banyak sangat tengok Nasional Geografi kut, belum ke sana dah ada satu persepsi yang buruk mengenai keadaan di negeri seberang. Aku pun ada rakan-rakan orang Sabah Serawak, banyak aku dengar cerita mereka mengenai negeri masing-masing.

Memang betullah negeri mereka tak seperti Kuala Lumpur, Selangor, Johor dan Penang. Negeri-negeri ni memang lebih maju berbanding negeri-negeri yang lain. Tapi yang aku fahami dari rakan-rakan Sabah Serawak aku daerah seperti Kota Kinabalu, Sandakan dan Kuching tak de seperti yang mereka sangkakan.

Jangan lah banding daerah tu dengan ibu kota kita, itu dah salah banding. Cuba kalau amek tempat lahir aku kat Mentakab tu ha..Rasa Kota Kinabalu lagik maju. betul tak??

Apa-apa pon semua bergantung kepada nawaitu masing-masing. Kerja nak tolong orang ka nak kumpul duit banyak-banyak.

Dokter aku selalu cakap, kalau matlamat kita nak kaya, sebenarnya korang ni dah salah amek profesion sebab kerja jadi dokter tak kan kaya!! Hidup mungkin selesa tapi nak kaya memang susah.







Yang aku tahu bila aku jejak kaki aku dalam profesion ni, yang paling penting adalah nak bantu masyarakat!! nak tolong orang! Masalah kesihatan masyarakat bukan boleh kita pandang enteng, ni cerita hidup mati manusia, bukan sebarang orang boleh buat kerja ni. Siapa lagik yang mereka nak harapkan kalau bukan kita??

Memang masalah pelonggokan doktor-doktor terjadi di kota-kota. Akhirnya kurang doktor di kawasan desa yang mana mereka ni lebih memerlukan kita.Dan tak tefikirkah betapa kecewanya orang kampung bila tengok ramai doktor berlumba-lumba nak pergi hospital-hospital besar, terpaksalah mereka meredah berbatu-batu untuk nak cari satu doktor nak rawat anak-anak diorang yang sakit.Lagi lah pulak kalau anak mereka ade penyakit berat, nak tak nak kena berjumpa doktor pakar.

Jadi sekarang kita sebagai golongan profesional kenalah pilih, doktor jenis apa yang nak kita jadi.

Kalau aku ditakdirkan kena hantar ke sana, sedih tu pasti akan ada...Tak payah nak main wayang kata tak de perasaan kalau hantar kat memane pun. Cuma waktu tu aku akan fikir balik mengapa aku ditunjukkan oleh Allah s.w.t untuk menjadi doktor. Insyaallah hati pun tenang, Allah pun redha....



ALAMAK!!!!!



sekian.....








Besday Member Bersorak Berparti, Besday Junjungan Besar Rasulullah??!!

Posted by ||Aku Pemikir|| | Posted in | Posted on 2/23/2010 07:21:00 p.m.

14

Salam,








Dah 1400 tahun Nabi Besar Junjungan, Rasulullah s.a.w telah meninggalkan kita.Rasul yang telah Allah utuskan kepada kaum Quraisy untuk membetulkan aqidah dan membawa ke jalan Allah yang benar. Pelbagai halangan dan cabaran yang dihadapi Rasulullah dalam menyampaikan kata-kata Allah, namun usaha nabi, kerja keras nabi terbayar, syiar Islam dapat ditegakkan!!


Kini Rasulullah telah pun wafat.Satu musibah besar untuk umat seluruh alam.Manusia-manusia menangis, alam semesta meratapi, malaikat mendoakan pemergian kekasih-Nya dari dunia ini. Ya..Rasulullah telah pun pergi tapi hanyalah di bumi pandangan mata kasar kita.


Dah 1400 tahun...generasi berganti generasi, anak menjadi ayah, ayah telah menjadi datuk dan susur jalur keluarga tak pernah putus hinggalah sekarang. Eh?...lama sangat dah kita meninggalkan beliau....nak melihat wajah Rasulullah yang bagaikan bulan gerhana memang tak mungkin lah. Kita kenal Muhammad pun sebab ayah-mak kita cerita, ustaz-ustaz di sekolah cerita, kawan-kawan kita yang kuat agama sedikit pun pernah cerita, buku-buku sejarah pun banyak yang cerita. Hmm...aku rasa aku dah kenal sapa Rasulullah....







'Jumaat ni besday Rasulullah!!! yeay!!! tak sabar nak sambut!! Kan banyak cerita pasal nabi, mesti la kita meraikan kelahiran Nabi junjungan kita betul tak??!'


Aku lelah tengok cerita yang tersebar sejak akhir-akhir ni, pelbagai isu yang timbul pasal patut atau tak kita buat acara untuk kita mengingatkan nabi kita.


Macam-macam pendapat, ade orang kate bid'aah, ada puak kate memang bid'ah tapi bid'ah hasanah. Ada orang kate kena buat sesuatu untuk ingat kepada nabi, ade orang kate tak payahlah,, tak ada benefit papa pon kalau buat acara.


Aku jadik hairan pada orang yang kata tak perlu nak sambut kelahiran nabi ni. Astaghfirullah... kalau kawan kita punya besday, punya lah merangka dengan kawan-kawan lain, kononnya nak buat surprise party, yang punya besday lak buat-buat tak tahu yang besday dia orang nak sambut. Bawak la kawan dia satu tempat, kata la nak mintak tolong sumthin atau ada emergency and kena berkejar kat sana.


Kawan yang lain get ready dah tunggu nih..Sampai jek... SURPRISE!!! reramai pon sorak!!! trompet la wisel la, dan paling penting kek baek nye g tempah, coret-coret kata-kata yang mengharukan.. HAPPY ***th BIRTHDAY, FRENS FOR EVA!!!


Sonok kawan dia dapat sumthin, cium-cium pipi kawan, makan-makan kek!! kalau nak gempak lagik, buat la sikit games sebelum penutup...alaa...ni kan juz acara jek, OBJEKTIF nak ERATKAN SILATURRAHIM dan nak BITAU member yang kita still CARE!!


Hmm..logik tuh!! betul la..bila sambut birthday member kan maksudnya kita still care??? betul kan kan kan???!!



NABI"S BIRTHDAY IS COMIN!!!!!



..................



'Eh? tak nak buat pape ke???'


Mengikut kata orang-orang sekian... tak perlu nak sambut, nabi pun tak pernah buat, bid'ah tuh!!! dalam agama ni kena BERSEDERHANA jek~~


WHAT??!!!


Woiii!!! Ni nabi kita!! Rasul kita!!! Orang yang bawak agama yang kita pegang sekarang ni!! Bila ada hari kebesaran beliau, kita tak perlu nak buat papa???


Kalau besday member kita, habes segala idea yang diperah untuk buat kawan kita rasa dialah raja dunia, tapi untuk nabi kita yang patutnya menjadi idola seluruh umat tak leh nak fikir apa-apa??!!


Betul aku tak nafikan, kalau nak ingat Rasullulah tak perlu satu hari je la, retorik betul, patutnya kena ingat setiap hari!! Tapi adakah korang rasa semua orang Islam 'sehebat' korang ni?? Bagaimana orang yang masih cetek ilmunya, lemah imannya?? Tak perlu ke kita nak pupuk untuk kenal nabi, sayang nabi, cinta nabi dan akhirnya akan mengingati nabi macam korang jugak?!!


Tak rasa ke dengan meraikan hari-hari besar begini dapat membentuk anak-anak kita ada hasrat ingin tahu dalam mengenali Rasulullah?? Nak suruh budak kecik dengar ceramah dan tazkirah?? Nak sumbat anak-anak dalam library pastuh suruh baca buku sejarah?? Aku yakin tak sampai 10% pun yang akan berjaya. Anak kecil perlukan sesuatu yang menyeronokkan. Jadi kalau kita bawak dia ke majlis memperingati nabi, seronok pun dia dapat, Rasul pun dia kenal.. tak gitu???


Bila ada hari macam ni,kita akan mula untuk ingat kepada nabi, kita dapat kuatkan hubungan batiniyyah kita dengan Rasulullah, waktu ini kita ambil untuk fikir tentang perjuangan beliau dan perjuangannya menjadi inspirasi kepada kita.



Dan tiadalah Kami mengutus kamu (Muhammad) melainkan untuk menjadi rahmat bagi seluruh alam.

(ayat 107 surah al-Anbiya)


Rasullulah adalah pembawa rahmat. Lupa ko terhadap beliau, ko nak minta syafaat??!!


Kita ni insan lemah, nak suruh berjihad, mati di jalan Allah, bukan semua pun dapat buat. Hari lahir Rasulullah adalah peluang kita nak buat sesuatu untuk dia. Kita keluar berarak bersama, berselawat bersama, mengingati bersama itu dah dikira sekecil-kecil usaha untuk dapatkan perhatian dari beliau.


Ini lah satu cara kita nak ekspresikan keimanan kita kepada Rasulullah. Tapi sekarang banyak yang cuba nak mengecilkan dan menafikan hak tersebut. Tak payah nak point sapa, semua dah tahu. Tak boleh ke orang Islam nak keluar berarak nak tunjukkan kasih nye kita kepada Rasullulah? Mana la tahu penat lelah, melecet kaki sebab jauh berjalan itulah yang menjadi perhatian Rasullulah terhadap kita.


Anak cucu Adam dan Hawa dah berbilion-lion beb di muka bumi ni dari zaman dulu sampai sekarang, apa yang ko rasa diri korang SPECIAL betul sampai nak sangka engkaulah orang yang Rasulullah selalu perhati??? Baik duk dalam bilik tu fikirlah sendiri~~



IDOLAKU!!!




sekian..



Nota kaki:


1. Di atas aku letakkan lagu daripada Raihan, Ya Rasulullah, lagu all time fovorite aku. Cuba dengar dan hayati lirik lagu. Betapa orang lain merindui Rasulullah, mencari perhatiannya, kenapa kita tak nak berbuat demikian jugak??


2. Pendirian aku : Tidak salah untuk berarak keluar untuk mengingati nabi!!



Ucapan Amanat Saya Sebagai YDP PKPMI Pusat Untuk Mahasiswa Medan Dalam EPISODE, Majalah Cawangan Medan

Posted by ||Aku Pemikir|| | Posted in | Posted on 2/22/2010 03:59:00 p.m.

0


Salam,





Disiarkan di dalam Majalah Episode (PKPMI-CM 2010)




Salam perpaduan,




Gambar Semasa Di Kongress PKPMI Pusat Di Jakarta                 


Pertama mula saya ingin mengucapkan terima kasih kepada editor yang telah berbesar hati untuk meminta saya menuliskan satu artikel amanat buat pelajar-pelajar di Medan. Ucapan salam saya kepada semua pelajar-pelajar di Medan.

Seperti yang rakan sedia maklum, Persatuan Kebangsaan Pelajar-pelajar Malaysia Di Indonesia atau PKPMI pasti kebanyakan rakan-rakan tahu kewujudan persatuan tersebut. Ditubuhkan sejak 1945 di Yogyajakarta dan diakui oleh kerajaan Malaysia pada tahun 1969, PKPMI telah menjadi saluran utama pelajar Malaysia di Indonesia untuk pelajar mengutarakan sebarang masalah yang mereka hadapi di sini.

Dengan terbentuknya 16 cawangan di seluruh Indonesia, hampir semua aktiviti ataupun permasalahan mahasiswa Malaysia di Indonesia dapat dipantau dan diperpanjang kepada pihak KEDUBES.

Apa yang sedikit mengecewakan adalah bagaimana penerimaan pelajar mengenai PKPMI. Oleh itu, buat barisan pimpinan PKPMI, inilah masanya kita UBAH PERSEPSI dan KEMBALIKAN KEPERCAYAAN pelajar kepada PKPMI.

Daripada PKPMI Pusat untuk sesi kali ini, kami telah tetapkan 6 objektif yang menjadi dasar perjuangan kami:

1. Jaga kebajikan pelajar
2. Bentuk kesatuan antara pelajar
3. Kembangkan hubungan persatuan dengan BEM, Kementerian dan juga NGO yang ada di Malaysia dan Indonesia
4. Menyelesaikan masalah imigrasi pelajar
5. Selesaikan masalah asuransi pelajar
6. Bantu KEDUBES dan juga kerajaan mengenai hal-hal yang berkaitan Malaysia-Indonesia.

Dasar ini telah dibuat hasil daripada pengumpulan masalah-masalah daripada pelajar-pelajar di seluruh Indonesia.

Apa yang penting adalah persatuan buat kerja dan prihatin terhadap segala permasalahan pelajar.Jadilah proaktif bukan pasif. Mendengar segala keluhan pelajar, membantu pelajar yang memerlukan dan buatlah program-program yang dirasakan bermanfaat supaya pelajar-pelajar mendapat faedahnya bukannya memikirkan kepentingan sendiri. Itu apa yang diinginkan oleh mereka. Dan jika semua perkara ini dilakukan percayalah kepercayaan kepada persatuan meningkat malah persepsi mereka juga akan berubah.

Tambahan pula, baru-baru ini isu-isu Malaysia-Indonesia semakin memuncak dan menjadi polemik di sini. Ini bukanlah kali pertama isu-isu seperti ini terjadi. Ibarat macam chip more.. 'kejap ada,kejap tak de'.. Jadi inilah masanya PKPMI bangun membantu atas kesedaran keselamatan pelajar di sini perlu kita awasi. Saya tanyakan kembali kepada semua, bagaimanakah sikap kita dalam menanggapi isu yang ada ini? Perlukah kita bangkit menentang?atau adakah kita harus berdiam diri sahaja? atau kita hanya endah tak endah seperti tidak ada apa-apa yang berlaku?

Sahabat sekalian, kita adalah golongan intelektual, menentang atau terprovokasi dengan isu-isu seperti ini bukanlah satu tindakan yang bijak. Apabila batu bertemu batu akhirnya pecahlah batu, lagi pula jika kita adalah batu kecil mereka batu besar. Akan tetapi jika batu bertemu air walaupun nampak sepertinya air itu lemah, namun sebenarnya air mampu melunakkan batu.

'We may be LOSE in BATTLE but we WIN the WAR'
'MENGALAH bukan ertinya KALAH'

Jadi rakan-rakan sekalian, sabarlah dan tabahlah dalam menghadapi dugaan ini. Anggaplah ini sebagai satu pengalaman yang tidak akan kita dapatkan di tempat lain. Mudah-mudahan ini adalah dugaan yang diberikan oleh Allah SWT untuk kita menjadi yang lebih peka terhadap lingkungan dan Insyaallah membentuk kita menjadi manusia dan pemimpin yang lebih baik.

Kepada semua pimpinan PKPMI, adalah menjadi tanggungjawab kita menjaga keselamatan pelajar. Benar mereka mampu menjaga diri mereka sendiri akan tetapi keselamatan mereka akan lebih terjamin jika ada usaha-usaha yang konkrit dilakukan oleh persatuan untuk pelajar.

APA YANG KITA LAKUKAN ADALAH DEMI DAN HANYA UNTUK PELAJAR.

Itulah yang menjadi matlamat dan objektif kita bersama sebagai persatuan...Sekian.




Khairul Hafidz Alkhair b Khairul Amin
Yang Dipertua,
Persatuan Kebangsaan Pelajar-pelajar Malaysia Di Indonesia (PKPMI) Pusat sesi 09/10
Universiti Padjadjaran, Bandung, 
Fakulti Kedoktoran angkatan 2006




EPISODE!!!



sekian....

D.O.T.A

Posted by ||Aku Pemikir|| | Posted in | Posted on 2/21/2010 08:49:00 p.m.

2

Salam,



Defence Of The Ancient!!!



BEST!!!

Itu yang aku dapat rasa untuk minggu nih..Mana taknya, sekali lagi PKPMI telah berjaya menganjurkan pertandingan yang kompem ditunggu-tunggu oleh semua peminat kipas-susah-mati (hardcore fan) gem nih...


DOTA!!





Kali ni aku agak kagum dengan penganjur program, memang penggila DOTA gak, Heikal dan Fahmi. Memang diorang dua ni la kepala yang gila-gila nak buat jugak tahun ni. Aku suka dengan idea diorang untuk tak buat di CC tapi tempah dewan di Bale 4 dan hasilnya macam la gambar diatas..THUMBS UP!!


 



 






Sememangnya DOTA boleh mengeratkan silaturrahmi antara sesama kaum, tengok jek la, yang main bukan melayu jek, india dan cina pon layan sekali. Agak-agak tercapai tak objektif nak have fun dan eratkan hubungan???




Ni tempat observer, kira macam referee pertandingan. Yang paling aku rasa worth it kerja aku dalam persatuan pelajar sesi lepas iaitu kami berjaya beli LCD dan layar. Apa gunanya??? Tengok jek la.. Tak ke rasa best kepada kitorang yang nak menonton pertandingan. Ada screen besar!!




Puas hati betul dapat tengok game di layar besar. Sekarang yang penting kepakaran dan perhatian penuh observer untuk selalu gerakkan mouse untuk bawak kami penonton ke gangbang yang menarik semasa pertandingan. Tak reti control memang kena maki la dengan penonton!! Aku pun berpeluang jadik observer sekali tadik!!



Antara penonton yang hadir untuk lihat game....





Waktu penukaran pemain, yang bestnya permainan kali ni, semua dibenarkan bawak laptop dan mouse sendiri!!Memang la diorang harapkan rules ni, masing-masing dah ada laptop canggih kebanggaan, main kat CC alamat dapat mouse zaman purbakala la..





 

Sedang aku buat post ni, perlawanan masih berlangsung, tengah game semifinal, tapi tak larat nak ilkut dah, dari pagi aku usha.. habes waktu asyik lepak kat sana, kerja banyak lagi tak selesai..hohoho


**********************************************


Soklan CepuMas: Aku pernah main tak?? 

Pernah la!! Aku ingat lagi waktu aku di Kolej Teknologi Timur (KTT). Aku amek A-Levels di sana. Kawan aku Pidut adalah orang yang ajar aku main menatang nih. Aku pakai Crystal Maiden. Memang aku ingat la sebab first time pakai aku kalahkan dia!!wakakakaka (naseb jek tuh).

Minat aku makin mendalam untuk gem nih. Waktu di KTT kalau ade waktu terluang jek main. Waktu malam selalu la bertandang di cyber cafe nak melepaskan gian kat hati. 

Kalau aku nak cerita detail pasal gem ni, memang tak cukup la satu post, kena berpost-post lah. Yang pasti gem ni need teamwork yang mantap dan strategi yang hebat. Kalau tak, sayur la ko kena sembelih dengan hero-hero DOTA. Balik umah amek bantal nangis slow-slow, tak nak bagi member bilik dengar..Baru lepas kena bahan ngan member la pe lagi sebab nangis tuh..hahaha

Sampai di UNPAD, aku teruskan main gem ni, dapat ajak beberapa member main, dulu nak cari 5 orang pun susah, sekarang di batch aku jek ade 4 team DOTA!! OMG!!

Sampai second year aku dah slow main and terus stop after that. Sebab?? Hmm.. aku ade kerjaan dan tanggungjawab lain waktu itu dan sampailah sekarang tanggungjawab makin bertambah. Dalam hidup ni kita tak boleh nak dapat semua benda, nak tak nak kita kena memilih.

Apa jek yang aku tak layan, movies, drama series, comics, bola, berpersatuan dan lately...BLOGGING!!

Itu pun dah cukup banyak dan dah sangat susah nak bahagikan masa. Walaupon sangat sedih but dah fikir masak-masak kena jugak buang satu, dan aku buang benda yang jadik darah daging aku waktu muda dulu..DOTA~~

Sedih memang sedih, tapi untuk dapatkan satu perkara..kita kena sacrificekan perkara yang lain. Jangan haloba sangat nak kaut semua, last-last semua pun aku tak dapat. Kena jugak ingat aku ni datang nak belajar, jadik pelajaran aku tak leh lupakan..hmm~~

Still, aku tak kan lupakan pengalaman aku berDOTA..walaupun tak dapat nak main, tapi dapat tengok orang main macam aku pergi tadi dah cukup buat aku bahagia..huhuh



GODLIKE!!!!!



sekian.....