VVIP BLOG INI

Artikel: Bisakah 1BAHASA Manjadi Elemen Utama Membentuk 1BANGSA ??!!

Posted by ||Aku Pemikir|| | Posted in | Posted on 7/22/2010 02:57:00 p.m.

1

Salam,

Akhirnya tamat sudah tahun teori aku di bumi Jatinangor ini. Setelah 4 tahun berhempas-pulas mengingati segala jargon-jargon medis dan pelbagai penyakit, sekarang sudah tiba waktunya untuk aku melangkah ke tahun praktikal pula selama 2 tahun di hospital.

Sekarang yang paling penting bukan lagi berapa banyak ilmu di dada yang telah aku hafal tetapi ilmu kedokteran itu meluas dan memerlukan seni tertentu untuk mengusai nya dengan baik. Seni inilah yang perlu aku kembangkan supaya pada masa akan datang dapatlah aku menjadi seorang doktor yang benar-benar merawat pesakit bukan sahaja dengan ilmu yang telah ada di hujung jariku akan tetapi perlu aku rawat pesakitku dengan 'hati'.


Aku teringat lagi sewaktu hari pertama aku masuk ke dalam kosanku (rumah sewa), selain rakan Malysiaku, ada juga mahasiswa kedokteran warga Indonesia yang satu rumah dengan ku. Lucu apabila aku teringat kembali peristiwa ini.

Sewaktu aku mengambil A-Levels, aku mempunyai banyak rakan bangsa Cina, dan medium pengatara di antara kami adalah Bahasa Inggeris, susah juga nak bercakap tetapi kalau setiap hari pun kita menggunakan bahasa tersebut, insyaallah tak ada lah mengarut sangat (tapi bahasa inggeris ku tetap rojak lah).

Dan secara otomasisnya apabila aku ingin bertegur sapa dengan orang ini langsung aku menggunakan bahasa Inggeris. Fikirku jika sudah orang Cina pastilah mereka guna bahasa inggeris untuk bercakap sehari-hari.

"Hello, im Hafidz, what is your name?"

Dia hanya memandang sahaja kepadaku dan mula bersuara,

"Nama saya Marvin"

Terkejutnya aku bukan kepalang waktu aku mendengar orang Cina berbahasa Indonesia. Barulah aku mula tergagap-gagap nak berbicara bahasa Indonesia (waktu tu mana la tau nak cakap, broken laa..haha)

Setelah lama aku di sini barulah aku tahu bahawa semua suku dan kaum Indonesia boleh berbahasa Indonesia, tak kira dia Jawa, Sunda atau pun kaum Tiong Hua sekalipun. Dan semua daripada mereka memang benar-benar fasih menggunakan bahasa itu!! Aku cukup kagum dengan mereka...

Memang betul mereka juga ada bahasa mereka sendiri, Sunda dengan bahasa Sundanya (aku juga masih lagi belajar bahasa itu), Jawa dengan bahasa mereka dan Minang dengan loghat Pandangnya. Akan tetapi tidaklah pula mereka meninggalkan bahasa kebangsaan mereka. Seharian pun pakai bahasa Indonesia.

Malaysia,
Mari kita lihat pula negara kita, apa pendapat pembaca? Adakah kita menggunakan bahasa Malaysia seluruhnya atau mula nak mencampurkan bahasa? Inggeris dan Melayu dicampur-adukkan. Dan bagaimana pula dengan kaum yang lain, adakah menggunakan bahasa Malaysia sebagai bahasa ibunda mereka?

Indonesia menggunakan bahasa untuk menyatu-padukan hampir 200 kaum di negara mereka menjadi satu BANGSA iaitu bangsa Indonesia. Jangankan bahasa, NAMA MEREKA pun haruslah nama Indonesia tak kiralah kaum apapun mereka. Itulah salah satu perkara yang membuatkan aku kagum.

Senario di negara kita pula sangat berbeda, bahasa kita sepertinya saban hari telah dicemari oleh bahasa asing, kaum lain selain daripada Melayu sepertinya lebih senang menggunakan bahasa sendiri atau pun bahasa Inggeris sehari-hari. Lihat pula, ada lagi sekolah jenis kebagsaan selain daripada sekolah kebangsaan kita. Aku tak perlu lihat jauh, di hospital nanti, segala presentasi perlu menggunakan bahasa inggeris. Mengapa perlu demikian? Di sini juga belajar kedokteran, dan tetap mereka menggunakan bahasa mereka. Soalan aku, adakah kita satu BANGSA?

PM kita telahpun mewar-warkan 1Malaysia sebagai haluan negara ke depannya. Dan kesatuan antara kaum adalah salah satu matlamat utama yang perlu kerajaan kekalkan. Adakah mungkin jika bahasa Malaysia boleh digunakan sebagai salah satu wadah mengeratkan lagi hubungan? Atau lebih baik kita kekalkan sahaja seperti sekarang, setiap kaum menggunakan bahasa masing-masing, nampaklah kelainan dan kepelbagaian di dalam negara.

Entah lah, mungkin setiap negara ada CARA masing-masing, mungkin SATU BAHASA boleh dijadikan sebagai PENGANTARA di NEGARA INDONESIA ini tetapi negara kita menggunakan KEPELBAGAIAN sebagai alat untuk memperapat hubungan.

Agaknya, apakah akan terjadi jika negara kita hanya ada SATU BAHASA??


p/s: maaf jika menyinggung mana-mana kaum, tidak berniat demikian, hanya ingin meluahkan apa yang ada di dalam pemikiran..itu sahaja...




BAHASA MALAYSIA!!!




Sekian...






Wajib Baca!! Timbang Tara Kebijakan Baru Kerajaan dalam Kenaikan Harga Bensin, LPG dan Gula!!!

Posted by ||Aku Pemikir|| | Posted in | Posted on 7/16/2010 06:48:00 p.m.

7

Salam,




1. Heboh satu Malaysia apabila bermula daripada tengah malam tadi, kerajaan telah membuat kebijakan baru untuk menaikkan harga bensin (petrol) dan juga gula.

Untuk RO 95 dan diesel akan dinaikkan sebanyak 5 sen

Untuk LPG akan naik 10 sen sekilogram

Harga gula akan naik 25 sen sekilogram...

2. Pengumuman yang dibuat oleh kerajaan jelas akan menimbulkan ketidak puasan hati rakyat kerana dengan peningkatan minyak dan gula ini sudah pasti barang-barang lain juga akan mengalami kenaikan harga.

3. Ada pihak mengatakan peningkatan 5 sen untuk harga petrol tidaklah terlalu membebankan. Ambil contoh jika minyak kereta untuk seminggu adalah sebanyak 20 liter, dulu harga yang perlu dibayar adalah RM36, sekarang jumlah yang perlu dibayar adalah RM37. Begitu juga dengan LPG, jika dulu LPG 10 kilogram bayar RM17.50, sekarang bayarannya meningkat sedikit kepada RM18.50.

4. Pihak yang lain pula marah dengan tindakan kerajaan kerana dengan peningkatan ini, bertambah lagilah beban kewangan kepada mereka yang bergaji rendah.

5. Beberapa faktor yang perlu kita lihat ekoran  daripada peningkatan harga:

Pertama, yang menjadi kerisauan rakyat bukanlah kenaikan harga barang-barang di atas semata-mata, tetapi 'kenaikan berantai' dek meningkatnya harga barang tadi. Jika harga petrol naik, sudah pastilah akan ada alasan-alasan sesetengah pihak untuk menaikkan harga barangan dengan alasan barangan tersebut dibawa dengan kereta atau pun lori. Oleh sebab kos pengangkutan meningkat, maka harga juga perlulah dinaikkan untuk menanpung kos tadi.

Harga makanan juga akan naik kerana kebanyakan makanan kita letakkan gula. Apa sahaja makanan yang kita tidak pakai gula? Segala jenis minuman pakai gula, makanan juga letak gula (lagilah kalau orang Kelantan, makanan kenalah manis sedikit).

Kedua, kenaikan harga ini yang banyak menjadi mangsanya adalah orang yang berpendapatan rendah. Yang berpendapatan sederhana dan tinggi masih lagi dapat menampung kos seharian..tapi yang miskin bagaimana? Di pendalaman bagaimana? Lagi pula di Sabah dan Serawak yang harga makanan yang telah sedia mahal, adakah mereka tidak terbeban dengan kenaikan ini?

6. Ini lah yang menjadi kerisauan rakyat, naiknya harga barang-barang penting ini, bermakna makin botaklah nak memikirkan bagaimana nak tanggung anak bini di rumah. Walaupun kerajaana mempunyai beberapa poin bernas menaikkan harga barang, tetapi tidak semua yang dapat menerimanya.

7. Kerajaaan mengatakan "harga gula dan petrol masih lagi rendah daripada negara yang lain", rakyat terus menempelak mengatakan yang kerajaan mendendangkan "same old song" kepada mereka. Macam tiada alasan lain untuk kerajaan berikan. Namun, izinkan aku memberikan sedikit fakta kepada semua realita harga barang yang sama seperti di atas di Indonesia (kerana aku berada di Indonesia, jadi nak bandingkan antara kedua negara)

Pertama, harga minyak Premium (hampir sama dengan RON 95) adalah berharga RP6,500, lebih kurang RM2.40, maksudnye minyak lebih murah..

Kedua, harga LPG di sini, sekilogram berharga Rp7,450, lebih kurang RM2.75, jelas harga LPG di Malaysia lebih murah.

Ketiga, yang ini lebih hebat..harga gula di sini mencecah Rp11,500, lebih kurang RM4.25 sen, jauh 3 kali lipat daripada Malaysia.

Ajaibnya, bahan makanan di sini jauh lebih murah daripada Malaysia, mengapa begitu?? Aku ambil contoh teh O ais, harga biasa Rp2000-2500, antara RM0.80-0.90, lebih murah daripada Malaysia yang menjual kadang-kadang mencecah RM1.20, mengapa begitu??

7. Yes, orang akan berkata, Malaysia pengeluar minyak, maka haruslah minyak disubsidi ataupun orang akan kata kenapa nak banding? Negara mereka negara merekalah, negara kita negara kita. Ye memang benar, aku setuju, tak perlu dinafikan. Apa yang aku nak buat adalah untuk kita sama-sama buka minda, adakah perlu dibuat perbandingan, itulah pembacalah yang nilai sendiri.

8. Poin aku di sini adalah, Indonesia jauh lebih miskin daripada rakyat negara kita, tetapi mereka masih boleh hidup dengan harga barang yang sebegitu rupa, jadi rakyat kita yang dianggap lebih maju mengapa perlu meloncat dan meroyan apabila mendengar berita seperti ini. Adakah kita mahu digelar "rakyat subsidi" sepanjang waktu?? Tidak ada subsidi maka matilah kita tak dapat nak hidup. Aku yakin rakyat kita lebih baik daripada itu. Betul tak??

9. Akan tetapi, pihak kerajaan perlu juga mengambil beberapa langkah untuk membantu rakyat ekoran dari kenaikan harga ini. Jangan terus melepaskan tanggungjawab!! Kerajaan perlu mengantisipasi masalah yang bakal berlaku akibat kenaikan harga. Sedikit cadangan untuk kerajaan:

Pertama, kawal kenaikan harga yang lain!! Jangan biarkan ada penjual-penjual yang cuba nak ambil kesempatan daripada kenaikan harga ini. Kerajaan pasti sudah tahu apa sahaja barang-barang yang bakal dinaikkan, naik sedikit itu sudah pasti, tapi jika kenaikan melampau kementerian berkenaan perlu ambil tindakan!! Jangan tido!!

Kedua, permasalahan di Malaysia adalah gaji pekerja kerajaan masih lagi di takuk yang lama, jika kerajaan mahu menaikkan harga, maka gaji pekerja perlu dikaji semula disesuaikan dengan kenaikan harga tadi, barulah rakyat tidak akan terbeban.

Ketiga, kami nak lihat daripada pihak menteri dan orang atasan kerajaan supaya sama-sama merasai kesusahan rakyat. Rakyat makin menderita, tetapi adakah orang atasan terus dan terus menerima pelbagai subsidi dan insentif daripada kerajaan?? Jadi, bukankah tiba masanya semua keistimewaan ini paling tidak pun dikurangkan? Barulah rakyat percaya sememangnya orang atasan juga prihatin dengan perihal kenaikan harga ini.

10. Satu pihak sahaja yang berkorban adalah sangat tidak patut. Apabila kedua-dua juga sama-sama berkorban barulah rakyat akan rasa bahawa sememangnya apa yang diwar-warkan kerajaan itu benar, nak kurangkan subsidi sebab nak jimatkan wang. Jika tidak, rakyat akan berfikir kerajaan nak kurangkan subsidi kerana terdapatnya pemborosan melampau daripada orang dalam kerajaan sendiri.

11. Untuk hal kritikal seperti ini, kerajaan perlu bijak untuk mengatasinya, jika salah langkah pasti amarah rakyat akan terus kekal sehingga ke PRU akan datang. Pihak pembangkang telah menggosok-gosok tangan melihat hidangan enak dah terpampang di depan mata. Tunggu waktu dan ketika dan melancarkan serangan gerila.

Rakyat dah menjebik bibir dan meluat dengan kebijakan baru kerajaan, jadi kerajaan perlu mengatur strategi dari sekarang. Jangan kata hanya kata nak berjimat tetapi kerja untuk kerajaan yang nilainya RM30,000 di "mark up" sampai RM300,000. Kalau lah begitu perangai orang kerajaan, bagi aku, PRU depan kalah pun dah dapat aku jangkakan.





NAIK!!NAIK!!!




Sekian....







ADOLF HITLER PRO-ISLAM??!!

Posted by ||Aku Pemikir|| | Posted in | Posted on 7/16/2010 08:55:00 a.m.

11

Salam,


Adolf Hitler... ada beberapa fakta mengenai pemimpin Nazi  ini yang boleh mengejutkan umat Islam. Semuga bermanfaat mengetahuinya..

1. Prinsip Hitler berkaitan Yahudi, Zionisme dan penubuhan negara Israel.
Hitler melancarkan Holocaust untuk menghapuskan Yahudi kerana beranggapan Yahudi akan menjahanamkan dunia pada suatu hari nanti.

2. Prinsip Hitler berkaitan Islam.
Hitler telah belajar sejarah kerajaan terdahulu dan umat yang lampau, dan beliau telah menyatakan bahawa ada tiga tamadun yang terkuat, iaitu Parsi, Rome dan Arab. Ketiga-tiga tamadun ini telah menguasai dunia satu ketika dulu dan Parsi serta Rome telah mengembangkan tamadun mereka hingga hari ini, manakala Arab pula lebih kepada persengketaan sesama mereka sahaja. Beliau melihat ini sebagai satu masalah kerana Arab akan merosakkan Tamadun Islam yang beliau telah lihat begitu hebat satu ketika dulu.

Atas rasa kagum beliau pada Tamadun Islam, beliau telah mencetak risalah berkaitan Islam dan diedarkan kepada tentera Nazi semasa perang, termasuk tentera yang bukan Islam












Tentera Jerman beragama Islam dibenarkan menunaikan solat ketika masuk waktu...bahkan tentera German pernah bersolat di dataran Berlin dan Hitler ketika itu mennggu sehingga mereka tamat solat jemaah untuk menyampaikan ucapan beliau... (foto seumpama ini kini boleh diperolehi daripada internet)














Hitler bersama Syeikh Amin Al-Husainiy



Beliau juga meminta ulama mendampingi tentera beliau bagi mendoakan mereka yang bukan Islam dan memberi semangat kepada yang beragama Islam untuk membunuh Yahudi...





Semua maklumat ini ialah hasil kajian. Selain itu Hitler juga mengakui tindakannya banyak berpandukan al Quran.
1: Pengaruh Al-Quran di dalam ucapan Hitler.
Ketika tentera Nazi tiba di Moscow, Hitler memerintahkan penasihat-penasihatnya mencari kata-kata pembukaan yang hebat termasuk dari kitab agama, kata-kata ahli falsafah ataupun dari bait syair. Seorang sasterawan Iraq yang bermastautin di Jerman mencadangkan ayat Al-Quran :

(
اقتربت الساعة وانشق القمر) bermaksud : Telah hampir Hari Kiamat dan bulan akan terbelah...

Hitler berasa kagum dengan ayat ini dan menggunakannya sebagai kalam pembukaan dan isi kandungan ucapan beliau. Memang para ahli tafsir menghuraikan bahawa ayat tersebut bermaksud kehebatan, kekuatan dan memberi maksud yang mendalam. Perkara ini dinyatakan oleh Hitler di dalam buku beliau Mein Kampf yang ditulis di dalam penjara bahawa banyak aspek tindakan beliau berdasarkan ayat Al-Quran, khususnya yang berkaitan tindakan beliau ke atas Yahudi...

2. Hitler bersumpah dengan nama Allah yang Maha Besar

Hitler telah memasukkan sumpah dengan nama Allah yang Maha Besar di dalam ikrar ketua tenteranya yang akan tamat belajar di akademi tentera Jerman.

" Aku bersumpah dengan nama Allah (Tuhan) yang Maha Besar dan ini ialah sumpah suciku,bahawa aku akan mentaati semua perintah ketua tentera Jerman dan pemimpinnya Adolf Hitler, pemimpin bersenjata tertinggi, bahawa aku akan sentiasa bersedia untuk berkorban dengan nyawaku pada bila-bila waktu demi pemimpin ku"

3. Hitler tidak meminum arak dan telah enggan berbuat demikian ketika beliau gementar semasa keadaan Jerman yang agak goyah dan bermasalah. Ketika itu doktor mencadangkan beliau minum arak sebagai ubat dan beliau enggan, sambil mengatakan: " Bagaimana anda ingin suruh seseorang itu minum arak untuk tujuan perubatan sedangkan beliau tidak pernah seumur hidupnya menjamah minuman itu.
(dipetik/edited dari fb Azhar Abdullah)

By: perakite Wednesday, July 14, 2010


Aku Pemikir:

1. Mungkin jika ada lagi bukti-bukti, data-data dan juga penjelasan yang lain untuk mensahihkan perkara ini, dapat lagi menguatkan bahawa cerita di atas ini benar. Untuk mempercayai bahawa sebenarnya Hitler adalah Pro-Islam sudah pasti agak sukar buat semua.

2. Silalah membaca untuk menambah pengatahuan, jika dapat tambahkan lagi pembacaan kalian.. semoga cerita ini sedikit sebanyak dapat membuka minda rakan-rakan.








 HITLER!!!






Sekian...






CHOICES!!!

Posted by ||Aku Pemikir|| | Posted in , | Posted on 7/13/2010 07:21:00 p.m.

1

Salam,






When you grown up,

You have a marvelous career, a big house, tons and tons of  money, a lovely faithfully wife and of course headache-of-a-lifetime KIDS!!

People looking up to you, telling all of your friends how lucky you are. Everywhere and every time people praise you, envy you and trying to be you. Who did not proud yah?? You have everything that all people can imagine!!
.
And now, what you want to work for now is to make sure that your kids also follows your footstep. If you are a business man, of course you want your child to be a successful businessman too. If you a lawyer, then you also want your kid to a fierce-full and yet honest lawyer. If your a doctor, sure that you want your kids also become an honorable and brilliant doctor. That what parents do..to make sure what is the best for their kid according to their own formula and experience!!

Life is not always follows our plan. We may plan years, but we don't know the future. No one knows even KURITA (Paul) except Allah.
 
What if one day you found out that your child don't want to be you?

What if when they now grow up, they want to travel to their own path??

How you wanna handle it? You want to force them to listen to what you say?? You want to ground them until they give up?? Or you yourself give up and let them be what they want to be and pray for their happiness??

It's hard that our kids doesn't want to be us. Yes,it sure does hurt. After years of raising them, this is how they pay us. So what we can do??

Maybe it's time to let them go and make choices. Screw up sometimes, yeah..but who don't?? What is important that we give them what they will use in future. Remain strong with their religion and be the best person that they can be. What they want to be with their life is them to decide. What we can do is to be their BEST ADVISOR  when they need us one day... then you can see how much your child will respect and value you as their parents... \(^v^)/


p/s: Out of my genre i know, but sometimes i just want to write what i feel and thought in my mind.. hoping i am not breaking any code, rule or law.. :)

and by the way, i am not a parent yet..but someday i will.. huhu






CHOICES!!!






Sekian....






Majlis Istiadat Penerimaan Darjah Kebesaran Daripada DYMM ISKS Pakoe Boewono XIII

Posted by ||Aku Pemikir|| | Posted in | Posted on 7/08/2010 08:00:00 a.m.

5

Salam,


Dua hari yang lalu, sekali lagi aku ke Solo. Kali bukanlah untuk bertemu dengan pimpinan di sana akan tetapi untuk menerima pingat penghargaan daripada Sultan Solo sempena hari keputeraan baginda.

Walaupun Indonesia adalah negara republik tetapi beberapa kawasan di Indonesia masih lagi mempunyai Sultan. Dua kawasan itu adalah Jogjakarta dan Solo. Akan tetapi hanya Sultan Solo yang mempunyai kuasa untuk memberikan penganugerahan darjah kebesaran kepada rakyat di dalam dan luar negara. Jogjakarta hanya dibenarkan untuk memberikan darjah kebesaran hanya di kalangan kerabat diraja sahaja.

Aku menerima berita daripada Datuk Paduka Dr Junaidy, Pengarah JPMI bahawa aku di antara 5 mahasiswa di Indonesia yang menerima anugerah tersebut. Anugerah yang aku terima adalah Pingat Setia Mangku Pokoe Boewono (PSP) yang membawa gelaran "Yang Berbahagia (YBhg)"





Sewaktu taklimat untuk majlis penganugerahan pingat dan darjah kebesaran.











Penaung Seketariat Dato'-Dato' Surakarta Malaysia, Dato' Seri Paduka Dr Hassan bin Dato' Omar

Di halaman Istana Sultan Solo









Di dalam balairong Istana Sultan Solo








Bergambar bersama Sultan Solo Sinoehoen Pakoe Boewono XIII


Datuk Paduka Dr Junaidy bin Abu Bakar, Pengarah JPMI di tengah-tengah berbaju putih

Dato bersama keluarga, anaknya Aiman juga mendapat darjah kebesaran dengan gelaran 'Dato'

Penerima Pingat Setia Mangku Pokoe Boewono, Nabieh Timbalan PKPMI Pusat dan Hidayah mantan Pengerusi Tetap PKPMI Pusat



Terima kasih kepada Datuk Paduka  Dr Junaidy kerana merekomendasikan kami untuk menerima anugerah ini. Dengan pengiktirafan yang telah diberikan, kami bersa lebih bersemangat lagi untuk terus berkhidmat demi mahasiswa Malaysia yang ada di Indonesia





SEMANGAT!!!




Sekian...