VVIP BLOG INI

PEMIMPIN UMNO PERLU BERI PELUANG KEPADA GENERASI MUDA NEGARA!!!

Posted by ||Aku Pemikir|| | Posted in , | Posted on 8/04/2010 11:18:00 a.m.

1

Salam,

Orang selalu kata generasi muda adalah pelapis kepimpinan negara. Orang selalu sebut yang generasi muda perlu diberikan pendedahan kepada dunia kepimpinan supaya mereka dapat ambil alih peranan yang dimainkan orang lama.

Akan tetapi, realitanya sekarang, adakah proses itu berlaku? Adakah anak muda kita diberikan kesempatan untuk meneruskan kerja-kerja pemimpin-pemimpin yang telah ada? Adakah belia diberikan peluang untuk mempelajari selok-belok kepimpinan negara?

Untuk kita membentuk pemimpin muda dan berkualiti dan berwibawa, sudah wajarlah mereka turut diberikan kesempatan sama menggalas beban kepimpinan yang ditanggung oleh pemimpin sedia ada. Kita tidak mahu orang kata negara kekurangan orang-orang yang hebat untuk diketengahkan. Kita tidak ada pemuda yang berwawasan untuk kita naikkan sebagai pemimpin masa depan.

Mana tidaknya, jika untuk membuat satu-satu program juga, mereka masih lagi bergantung harap kepada pakcik-pakcik mereka untuk membantu. Masih lagi tak tahu bagaimana nak bentuk program. Tak tahu macam mana nak mencari dana. Tak reti nak berhubung dengan agensi-agensi kerajaan yang berkaitan untuk membantu mereka dalam sesuatu acara yang mereka mahu anjurkan. Jika sekarang mereka tidak diberikan pendedahan, bila lagi?

Pro-kerajaan menyelar pro-pembangkang yang pemimpin pembangkang mengamalkan "cah keting". Dan memang terbukti bahawa itu berlaku. Satu persoalan aku, adakah pemimpin pro-kerajaan tidak melakukan perkara yang sama?

Kita lihat sahaja betapa ramai sosok-sosok profesional yang menyertai pro-pembangkang atas sebab mereka telah diketepikan oleh pemimpin yang ada dalam kerajaan. Adakah kita masih lagi hendak menafikan fakta ini? Lihat sahaja barisan kepimpinan mereka, jangan lihat pemimpin yang di atas sahaja, lihat secara kolektif, dan jika aku salah buktikan kepada aku. Banyak pemimpin-pemimpin berbakat yang mempunyai pemikiran baru dan kritikal tidak diambil oleh pemimpin, kerana apa? Tepuk dada tanya lah diri....

UMNO perlu berubah, BN perlu menukar strategi. Untuk memenangi hati rakyat, semua golongan masyarakat perlu diambil berat oleh pimpinan. Jangan ketepikan mereka. Jangan menolak idea-idea perubahan mereka. Jangan takut untuk memberikan peluang kepada mereka. Jangan takut jawatan kita itu akan diganggu gugat oleh pemimpin muda ini. Sampai bila kita nak pegang jawatan? Satu masa perlu dicari pengganti juga.

Aku tidak menunjuk mana-mana pihak. Apa yang aku harapkan supaya mentaliti pemimpin sekarang diubah untuk membawa kebaikan untuk rakyat. Aku mendengar dari pelbagai pihak yang anak muda kurang mendapat perhatian. Mereka mahu menyalurkan kudrat dan pemikiran tetapi ditolak mentah-mentah.

Cadangan aku, apa yang boleh dilakukan oleh pemimpin UMNO dalam menggilap bakat-bakat muda ini adalah dengan dari sekarang memberikan tunjuk ajar kepada mereka bagaimana untuk menjadi pemimpin yang berjiwa rakyat.

Berikan tunjuk ajar bagaimana nak merangka program-program yang bermanfaat. Beri cara bagaimana untuk mencari dana untuk program. Beri pendedahan bagaimana mahu menjalankan aktiviti dengan lancar. Beri jalan bagaimana mahu menghubungi orang-orang yang berkaitan.

Pemimpin UMNO juga perlu memberikan jalan-jalan bagaimana caranya untuk menghubungi dan membuat kerjasama dengan agensi-agensi kerajaan yang ada. Mereka harus tahu bagaimana untuk menggunakan segala kemudaha  yang sebenarnya ada di depan mata mereka. Actually, a few calls can make things happen. What they must learn is how to reach them.

Tubuhkan persatuan belia di tempat masing-masing. Dan penubuhan itu bukanlah satu medan untuk mempergunakan mereka tetapi untuk memberikan pendedahan awal mengenai kepimpinan. Mereka harus tahu bagaimana nak memimpin sejak dari muda lagi. Barulah kita boleh membentuk generasi belia yang matang dan berpengalaman. Jangan pula tubuh persatuan belia, tetapi tidak ada panduan daripada orang lama. Jika macam tu, tak perlu penat-penat nak buat, habiskan masa dan tenaga.

Harapan aku, pemimpin sekarang perlu lebih terbuka dalam melahirkan anak-anak muda yang mampu menerajui kepimpinan tidak kira di peringkat kampung, cawangan, bahagian, daerah, negeri ataupun negara. Jangan kita ketandusan pemimpin, bagaimana negara mahu maju jika perkara ini dibiarkan?? Mungkin tiba masanya untuk kita memikirkan perkara ini....


Dato Sharkar Shamsudin


p/s: Aku ingin mengucapkan terima kasih kepada ADUN Lanchang, merangkap Exco Negeri Pahang dan Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Negeri, Dato Sharkar kerana memberi peluang kepada kami untuk membuat satu program yang bermanfaat kepada masyarakat. Sekarang terbuka luas mata dan pandangan kami bagaimana caranya untuk membuat kerjasama-sama dan berhubung dengan masyarakat. Dan aku harap agar semua belia kita dapat diberikan peluang yang sama seperti mana yang kami telah dapat sekarang.





BERI PELUANG!!!



Sekian....





Program Tautan Budi 2010 Anjuran PKPMI Dengan Kerjasama Kerajaan Negeri Pahang !!!

Posted by ||Aku Pemikir|| | Posted in | Posted on 8/03/2010 01:30:00 p.m.

2

Salam,






Kami daripada Persatuan Kebangsaan Pelajar Malaysia Di Indonesia (PKPMI) julung kalinya telah menganjurkan program bakti siswa yang kami namakan sebagai Program Tautan Budi 2010 (PTB'10) di negara tercinta Malaysia.

Program ini kami lakukan dengan kerjasama kerajaan negeri Pahang. Program ini dilakukan di dua kampung iaitu kampung Paya Pulao dan kampung Padang Lalang, Temerloh.

Program ini dapat kami laksanakan atas sokongan dan bantuan daripada Exco Negeri Pahang merangkap Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan Negeri Pahang, Dato Haji Mohd Sharkar bin Haji Shamsudin. Beliaulah yang membantu kami dalam mencari dana buat kami dan akhirnya program ini menjadi realiti.

Program ini bermula pada 6hb Ogos sehingga 8hb Ogos. Pelbagai aktiviti yang akan kami lakukan bermula daripada pemeriksaan kesihatan, kempen susu ibu, motivasi pelajar, pemberian hadiah kebajikan sempena memasuki bulan Ramadhan, program bersama JKK, kenduri kampung, forum perdana dan malam ramah mesra bersama UMNO bahagian Temerloh.

Yang mungkin menjadi kelainan dalam program kami ini adalah kenduri kampung yang mana seekor lembu akan ditumbangkan dan kami bersama dengan orang kampung, memasak dan akan makan beramai-ramai sewaktu program forum perdana malam itu nanti. Sudah pasti hubungan antara kami pelajar dan juga orang kampung akan menjadi lebih rapat lagi.

Apa yang kami sebagai pihak penganjur mengharapkan agar program ini berjalan lancar dan kami harapkan yang kesemua peserta akan berpuas hati dengan progran yang diadakan. Ini merupakan satu peluang buat kami pelajar malaysia di indonesia untuk turun padang bersama-sama mencurahkan bakti kami kepada masyarakat. Marilah kita sama-sama doakan kelancaran program ini. Amin...


p/s: kepada media dan blogger yang mahu buat coverage program ini sangatlah dialu-alukan..boleh juga berjumpa dengan blogger-blogger seperjuangan lain terutamanya blogger yang ada di Pahang.. :)




PTB '10!!!!





Sekian...



||Aku Pemikir|| YANG PATAH TULANG BELAKANG!!! PENGALAMAN YANG TAK DAPAT DILUPAKAN SEUMUR HIDUP!!!

Posted by ||Aku Pemikir|| | Posted in | Posted on 8/02/2010 09:15:00 p.m.

19

Salam,

Sudah hampir seminggu aku tidak mengemaskini blog. Dengan program persatuan yang akan kami akan anjurkan di Malaysia (insyaallah akan aku beritahu kemudian) dan juga aku sendiri telah mendapat kemalangan yang tidak disangka.

Kata pepatah orang tua, "Malang Tidak Berbau". Jangan cuba-cuba nak hidu, pasti tak akan berjaya juga. Begitulah nasib aku pada hari khamis lepas.

Aku ke Temerloh untuk satu pertemuan membincangkan program yang akan kami lakukan. Kalau nak diingatkan kembali, lawak pun ada, kelakar pun boleh tahan jugak. Ini semua gara-gara banyak sangat tengok filem hindustan!!hahaha

Al-kisahnya, setelah aku pulang daripada pertemuan itu, waktu menunjukkan jam 7pm, dan aku masih lagi belum bersolat. Aku cuba nak mencari masjid terdekat, takdir Allah, hujan lebat pula ketika itu. Aku cuba nak mencari surau mana-mana. Kebetulan sebelum tu, aku ternampak sebuah surau di dalam satu bangunan dua tingkat yang sedang direnovasi. Renovasi dilakukan di tingkat satu, dan surau pula di tingkat dua.

Sebab waktu pun dah semakin suntuk, aku redah sahajalah masuk ke bangunan itu tanpa kebenaran. Sedang aku sembahyang, terdengar tingkat bawah seperti ada yang menutup pintu bangunan tersebut. Selesai aku solat, aku turun ke bawah nak keluar, barulah aku sedar yang pintu telahpun dikunci.

Apa lagi, gelabahlah nak cari pintu keluar. Mula-mula ke tingkat dua, lihat di luar tingkap, tiada pula jalan keluar di situ. (ingat nak la jugak buat aksi stunt macam kat filem berjalan kat tepi-tepi bangunan, salah langkah tak de lah aku kat dunia ni lagi..huu~~)

Aku cuba pula turun ke tingkat satu, mencuba nasib masuk ke ruangan renovasi tadi, seperti biasa lihat ke bahagian tingkap, mencari-cari manalah tempat strategik untuk aku keluar. Setelah buat survey awal, nampak lah dua jalan keluar.

Jalan pertama, aku nampak di sebelah tingkap ada van securityforce (boleh bayangkan? van yang orang bawak duit tu). Niat di hati, keluar dari tingkap, lompat ke bahagian atas van dan terus turun.

Jalan kedua, aku nampak satu lagi jalan. Kalau boleh korang bayangkan, selalunya jika orang nak turunkan beg pasir atau simen, orang akan buat seperti gelongsor daripada tingkap hingga ke tingkat bawah. Cumanya gelongsor itu hanya sehingga separuh tingkat sahaja, separuh lagi ke lompat.

Setelah timbang-timbang, aku ambil jalan kedua. Aku gagahi jugak menggelongsor ke atas papan tu, berdoa jugak jangan la papan tu patah, waktu gelongsor ok lah, tak ada masalah, sampai di hujung papan, aku lihat ke bawah, nampak macam dah tak berapa tinggi..apa lagi..aku pun melompat....


*Dukkkk* Yang aku tahu dan sedar, tulang belakang aku dah sakit!!menggelepar di tanah!! Barulah aku perasan yang kaki aku tak cukup kuat waktu lompat dan punggung aku yang jatuh ke tanah. Daya tu semuanya ditampung belakang aku...tersadai aku dalam hujan selama 20 minit.

Sakitnya Allah sahajalah yang tahu.... aku bangun juga dan langsung ke terminal bas yang tak jauh dari situ..aku pun dah beli tiket bas ke Kuala Lumpur jam 8pm. Ada seorang pak cik ke arah aku dan menanyakan aku jika aku nak ke klinik yang tak jauh dari sini. Pak cik tu dah cuak dah lihat muka aku pucat lesi. Aku kata kat pak cik tu yang aku nak pulang ke KL dulu..kalau betul nak ke klinik lebih baik di KL, ada juga yang nak jaga aku.

Naiklah aku bas dengan keadaan sakit belakang..tak tahu lah macam mana nak gambarkan kesakitan aku tu, biarlah aku dan Allah sahaja yang tahu. Tak reti gak nak cerita..hoho

Sampai di terminal, teman wanitaku ambil aku di Pekeliling dan hantar aku ke HKL. Setelah 3 jam tahan sakit barulah aku ke hospital, di sana pun kena lagi tunggu 1jam setengah...hospital kerajaan kan, memang paham lah, kena ambil giliran, itu pun kira ok lah tak berapa ramai orang (kate GF aku ah, dia praktikal di sana).

Masuk ke bilik, boleh lah pulak dokter yang nak rawat aku ni buat lawak...haih~ aku tengah sakit, memang tak la nak melayan. Terus aku diberikan suntikan tahan sakit dan x-ray. Dokter minta x-ray tulang belakang aku. Waktu di x-ray, abang yang ambil x-ray tu kata mungkin tak ada apa-apa. Agak legalah. TAPI..bila jumpa dokter dengan best nya dokter kata tulang belakang aku patah!!!! MAK AIH!!! TERKEJUT BERUK AKU!!!

Langsung aku kena ke bilik kecemasan tahap kedua (bilik kuning) untuk pemeriksaan lanjut. Kes aku dibawa ke specialist tulang (orthopedik). Dokter  mendiagnosa aku 'COMPRESSION FRACTURE AT L1'..Maksudnya aku patah tulang di bahagian bawah... Seriau la pulak dengarnya...haih~~

Aku dimasukkan ke wad selama 4 hari. Mereka nak lihat jika aku akan ada ganguan saraf tunjang (neurological problem) akibat dari tulang belakang aku yang patah tu... Nasib aku masih baik, mujurlah tak apa-apa... syukur Alhamdulillah...

4 hari aku berada di wad membuatkan aku belajar banyak perkara. Aku dapat melihat bagaimana sistem di hospital kita di Malaysia. Jika kita sebagai dokter mungkin kita terlepas pandang. Apabila aku menjadi pesakit, barulah aku tahu ada lagi yang perlu diperbaiki mengenai sistem hospital kita.

TIdaklah aku mahu untuk huraikan lebih panjang lagi apa kelemahan yang telah aku kenal pasti. Cukup aku sahaja yang tahu, dan AZAM AKU jika ada rezeki mungkin menjadi Pengarah Hospital mana-mana insyaallah, apa yang aku telah lihat dan alami akan AKU UBAH!! Bagi aku itu LEBIH PENTING dari hanya tahu nak kata buruk, bukannya akan selesaikan masalah.

Cumanya mungkin aku nak menimbulkan kesedaran kepada semua pegawai kesihatan yang perkhidmatan hospital di negara kita perlu diperbaiki. Aku sengaja tidak minta untuk masuk ke wad Kelas 1. Aku masuk ke Kelas 2 dan 3. Dan waktu itu barulah aku tahu bagaimana keadaan pesakit kita di dalam wad tersebut.

Cukup setakat itu komentar aku mengenai perkhidmatan hospital kerajaan kita. Seperti yang aku kata, yang penting menyelesaikan masalah, bukan membesarkan lagi masalah tersebut. Mahu tak mahu inilah profesi yang pilih, jadi adalah menjadi tanggungjawab aku dan segenerasi denganku untuk mengubah apa yang kurang dan aku pasti rakan segenerasiku sependapat dengan apa yang aku cakapkan ini.

Masuk kembali kepada cerita aku, aku pulang hari ini dan jadilah aku 'robocop' sementara kerana harus memakai Jewett Brace selama 2 bulan. Aku berharap tak ada lah apa-apa yang buruk akan berlaku. Macam aku kata, bila fikirkan balik memang nak gelak besar..inilah padahnya jika rasa kita pun boleh jadi seperti hero Tamil, Rajnikhan...huhuhu...

Aku ada minta GF aku untuk menangkap gambar pengalaman aku dari mula hinggalah aku keluar... rugi jika tidak dilestarikan...pengalaman sekali seumur hidup kut...huhuhu




Waktu di yellow zone, kena pakai cervical collar keana nak pastikan cervical spine tak ada kecerderaan.

Orang yang telah bawa aku ke hospital, teman aku sehingga 5 pagi sampai aku di masukkan ke wad..huuu~~



Setelah pasti tak de kecerderaan,tukar kepada soft cervical collar...waktu ni dah masih wad dah..









Orang yang setiap hari menjaga aku waktu aku di wad..thx my querida... :)

Yang di badan aku itu lah dipanggil Jewett Brace.. aku kena pakai selama 2 bulan, tak boley degil-degil..keh keh keh..beli pun mahal..RM820 satu..fuhhh!!


Gambar lumbar spine aku, tak tahu la boleh nampak ke tak...



p/s: Jika ada pegawai kesihatan yang mahu menanyakan apa masalah yang telah aku lihat, bolehlah email kepada aku, benda ni kita bincang secara 'private'...mungkin ada yang mahu mengubah dari sekarang.. insyaallah...





PENGALAMAN!!!




Sekian...