VVIP BLOG INI

Duka Sumatera: Indonesia Dilanda Gempa Lagi

Posted by ||Aku Pemikir|| | Posted in | Posted on 10/01/2009 03:16:00 pm

Salam kepada semua..

Gempa bumi melanda lagi di muka bumi Indonesia ini.Kali ini gempa bumi menyerang dgn rakusnya di Sumatera Barat pada 30hb September yang lepas. Dengan kekuatan sebesar 7.6 SR telah banyak menelan korban dan harta benda mangsa di sana habis musnah akibat dek Sang Perkasa ini.

Tidak sampai sebulan yang lalu baru sahaja gempa bumi melanda di Tasik Malaya. Gegaran telah dapat dirasakan di beberapa tempat seperti di Jakarta dan juga Bandung. Banyak korban jiwa dilaporkan dan belum lagi habis kita meratapi kematian penduduk di sana berlaku pula bencana yang baru di Sumatera.

Gempa bumi yang berukuran 7.6 SR terjadi di Pariawan dalam jam 5.16 WIB pada 30 September. Yang menjadi kejutan adalah ada di kalangan pelajar Malaysia di Sumatera telah menjadi mangsa kejadian alam itu.

Mereka yang menjadi mangsa adalah pelajar daripada Padang yang terdiri daripada pelajar perubatan dan juga agama. Lebih kurang 300 pelajar kita berada di sana.

Semalam jam 5.30pm saya telah mendapat panggilan daripada YDP PKPMI cwgn Padang mengatakan mereka baru sahaja terkena gempa yang begitu kuat. Pelajar2 semua sgt cemas dgn kejadian itu. Walaupun mereka pernah merasakan gempa sebelum ini akan tetapi kali ini gegaran begitu mengganas. Banyak rumah2 di sana roboh dan terbakar. Jalan raya menjadi terlalu sesak kerana banyak pemandu yang berhenti di tgh jalan raya. Rumah2 pelajar kita di sana kebanyakan nya rosak dan ada yang roboh.

Dengan nada yang cemas YDP mengatakan bhw mereka sekarang masih dalam kejutan dan waktu itu masih lg tidak dpt mengumpulkan pelajar2 yang ada di sana.Dia juga mengatakan air laut telah sedikit surut dan mungkin ada kemungkinan tsunami. Atas laporan yang diberikan, saya telah meminta dia untuk berusaha mengumpulkan pelajar2 dan membawa pelajar ke kawasan yang lebih tinggi untuk mengelakkan daripada kemungkinan tsunami.

Sesudah malamnya, saya cuba untuk menghubungi kembali Fahim tapi talian telekomunikasi terputus menyukarkan untuk menghubungi dia. Setelah dapat dihubungi dia melaporkan bhw semua pelajar selamat dan dipecah kepada dua kumpulan. Satu naik ke gunung kwsn green zone dan satu lg berada di rumah salah seorang pelajar agama yang mana rumahnya agak selamat untuk bermalam.

Oleh yang demikian saya telah menghubungi Dr Junaidy Pengarah MSD untuk membantu pelajar2 di sana. Cadangnya beliau mahu ke sana malam itu juga tapi terpaksa ditangguhkan kerana bandara juga rosak akibat gempa.

Hari ini pagi saya menghubungi lagi wakil di sana untuk mendapatkan perkembangan terkini pelajar di sana. Saya menghubungi Fara pelajar Padang dan dia menyatakan bhw pelajar selamat akn tetapi ada juga yang cedera dan di masukkan ke rumah sakit.

Saya menanyakan kpd Fara di mana pelajar bermalam. Dia menyatakan pelajar bermalam di tampat mereka berlindung dan kurangnya bantuan yang diberikan kepada mereka. Tidak ada khemah2 untuk mereka berteduh dan yang lebih menyayatkan hati saya oleh kerana malam itu hujan lebat, ada antara mereka basah kehujanan.

Antara bangunan yang roboh di Padang

Terdetik di dalam hati apakah yang aku boleh bantu pelajar2 di sana. Setelah perbincangan dengan AJK Pusat,beberapa usaha yang akan di lakukan untuk membantu pelajar di sana:

1. Menubuhkan tabung derma kilat dan meminta kerjasama PKPMI cwgn membantu memberikan sumbangan derma
2. Meminta PKPMI cwgn Padang untuk mengira kos kerosakan dan kehilangan dan dihantarkan laporan kepada Pusat supaya Pusat dapat meminta kepada kementerian dan badan kerajaan dan NGO yang berkenaan membantu pelajar di sana melalui JPMI di KEDUBES.

Mereka adalah saudara kita, menjadi kewajiban bersama untuk membantu mereka

Rakan2...
Saya menyeru marilah kita sama2 membantu rakan kita yang berada di Padang.Paling kurang yang mampu kita buat adalah marilah kita sama2 mendoakan mereka supaya tidak berlaku apa2 yang serius.

Kepada rakan2 di Padang. Ini adalah dugaan yang hebat Allah s.w.t telah berikan kepada anda semua. Berdoalah dan semoga rkn2 selamat di sana. Kuatkan diri rkn2 fizikal dan mental dan harungilah bencana ini dengan tabah.

Kami akan membantu sedaya apa yang kami berdaya....

Sekian...

Comments (0)