VVIP BLOG INI

||Aku Pemikir|| YANG PATAH TULANG BELAKANG!!! PENGALAMAN YANG TAK DAPAT DILUPAKAN SEUMUR HIDUP!!!

Posted by ||Aku Pemikir|| | Posted in | Posted on 8/02/2010 09:15:00 pm

Salam,

Sudah hampir seminggu aku tidak mengemaskini blog. Dengan program persatuan yang akan kami akan anjurkan di Malaysia (insyaallah akan aku beritahu kemudian) dan juga aku sendiri telah mendapat kemalangan yang tidak disangka.

Kata pepatah orang tua, "Malang Tidak Berbau". Jangan cuba-cuba nak hidu, pasti tak akan berjaya juga. Begitulah nasib aku pada hari khamis lepas.

Aku ke Temerloh untuk satu pertemuan membincangkan program yang akan kami lakukan. Kalau nak diingatkan kembali, lawak pun ada, kelakar pun boleh tahan jugak. Ini semua gara-gara banyak sangat tengok filem hindustan!!hahaha

Al-kisahnya, setelah aku pulang daripada pertemuan itu, waktu menunjukkan jam 7pm, dan aku masih lagi belum bersolat. Aku cuba nak mencari masjid terdekat, takdir Allah, hujan lebat pula ketika itu. Aku cuba nak mencari surau mana-mana. Kebetulan sebelum tu, aku ternampak sebuah surau di dalam satu bangunan dua tingkat yang sedang direnovasi. Renovasi dilakukan di tingkat satu, dan surau pula di tingkat dua.

Sebab waktu pun dah semakin suntuk, aku redah sahajalah masuk ke bangunan itu tanpa kebenaran. Sedang aku sembahyang, terdengar tingkat bawah seperti ada yang menutup pintu bangunan tersebut. Selesai aku solat, aku turun ke bawah nak keluar, barulah aku sedar yang pintu telahpun dikunci.

Apa lagi, gelabahlah nak cari pintu keluar. Mula-mula ke tingkat dua, lihat di luar tingkap, tiada pula jalan keluar di situ. (ingat nak la jugak buat aksi stunt macam kat filem berjalan kat tepi-tepi bangunan, salah langkah tak de lah aku kat dunia ni lagi..huu~~)

Aku cuba pula turun ke tingkat satu, mencuba nasib masuk ke ruangan renovasi tadi, seperti biasa lihat ke bahagian tingkap, mencari-cari manalah tempat strategik untuk aku keluar. Setelah buat survey awal, nampak lah dua jalan keluar.

Jalan pertama, aku nampak di sebelah tingkap ada van securityforce (boleh bayangkan? van yang orang bawak duit tu). Niat di hati, keluar dari tingkap, lompat ke bahagian atas van dan terus turun.

Jalan kedua, aku nampak satu lagi jalan. Kalau boleh korang bayangkan, selalunya jika orang nak turunkan beg pasir atau simen, orang akan buat seperti gelongsor daripada tingkap hingga ke tingkat bawah. Cumanya gelongsor itu hanya sehingga separuh tingkat sahaja, separuh lagi ke lompat.

Setelah timbang-timbang, aku ambil jalan kedua. Aku gagahi jugak menggelongsor ke atas papan tu, berdoa jugak jangan la papan tu patah, waktu gelongsor ok lah, tak ada masalah, sampai di hujung papan, aku lihat ke bawah, nampak macam dah tak berapa tinggi..apa lagi..aku pun melompat....


*Dukkkk* Yang aku tahu dan sedar, tulang belakang aku dah sakit!!menggelepar di tanah!! Barulah aku perasan yang kaki aku tak cukup kuat waktu lompat dan punggung aku yang jatuh ke tanah. Daya tu semuanya ditampung belakang aku...tersadai aku dalam hujan selama 20 minit.

Sakitnya Allah sahajalah yang tahu.... aku bangun juga dan langsung ke terminal bas yang tak jauh dari situ..aku pun dah beli tiket bas ke Kuala Lumpur jam 8pm. Ada seorang pak cik ke arah aku dan menanyakan aku jika aku nak ke klinik yang tak jauh dari sini. Pak cik tu dah cuak dah lihat muka aku pucat lesi. Aku kata kat pak cik tu yang aku nak pulang ke KL dulu..kalau betul nak ke klinik lebih baik di KL, ada juga yang nak jaga aku.

Naiklah aku bas dengan keadaan sakit belakang..tak tahu lah macam mana nak gambarkan kesakitan aku tu, biarlah aku dan Allah sahaja yang tahu. Tak reti gak nak cerita..hoho

Sampai di terminal, teman wanitaku ambil aku di Pekeliling dan hantar aku ke HKL. Setelah 3 jam tahan sakit barulah aku ke hospital, di sana pun kena lagi tunggu 1jam setengah...hospital kerajaan kan, memang paham lah, kena ambil giliran, itu pun kira ok lah tak berapa ramai orang (kate GF aku ah, dia praktikal di sana).

Masuk ke bilik, boleh lah pulak dokter yang nak rawat aku ni buat lawak...haih~ aku tengah sakit, memang tak la nak melayan. Terus aku diberikan suntikan tahan sakit dan x-ray. Dokter minta x-ray tulang belakang aku. Waktu di x-ray, abang yang ambil x-ray tu kata mungkin tak ada apa-apa. Agak legalah. TAPI..bila jumpa dokter dengan best nya dokter kata tulang belakang aku patah!!!! MAK AIH!!! TERKEJUT BERUK AKU!!!

Langsung aku kena ke bilik kecemasan tahap kedua (bilik kuning) untuk pemeriksaan lanjut. Kes aku dibawa ke specialist tulang (orthopedik). Dokter  mendiagnosa aku 'COMPRESSION FRACTURE AT L1'..Maksudnya aku patah tulang di bahagian bawah... Seriau la pulak dengarnya...haih~~

Aku dimasukkan ke wad selama 4 hari. Mereka nak lihat jika aku akan ada ganguan saraf tunjang (neurological problem) akibat dari tulang belakang aku yang patah tu... Nasib aku masih baik, mujurlah tak apa-apa... syukur Alhamdulillah...

4 hari aku berada di wad membuatkan aku belajar banyak perkara. Aku dapat melihat bagaimana sistem di hospital kita di Malaysia. Jika kita sebagai dokter mungkin kita terlepas pandang. Apabila aku menjadi pesakit, barulah aku tahu ada lagi yang perlu diperbaiki mengenai sistem hospital kita.

TIdaklah aku mahu untuk huraikan lebih panjang lagi apa kelemahan yang telah aku kenal pasti. Cukup aku sahaja yang tahu, dan AZAM AKU jika ada rezeki mungkin menjadi Pengarah Hospital mana-mana insyaallah, apa yang aku telah lihat dan alami akan AKU UBAH!! Bagi aku itu LEBIH PENTING dari hanya tahu nak kata buruk, bukannya akan selesaikan masalah.

Cumanya mungkin aku nak menimbulkan kesedaran kepada semua pegawai kesihatan yang perkhidmatan hospital di negara kita perlu diperbaiki. Aku sengaja tidak minta untuk masuk ke wad Kelas 1. Aku masuk ke Kelas 2 dan 3. Dan waktu itu barulah aku tahu bagaimana keadaan pesakit kita di dalam wad tersebut.

Cukup setakat itu komentar aku mengenai perkhidmatan hospital kerajaan kita. Seperti yang aku kata, yang penting menyelesaikan masalah, bukan membesarkan lagi masalah tersebut. Mahu tak mahu inilah profesi yang pilih, jadi adalah menjadi tanggungjawab aku dan segenerasi denganku untuk mengubah apa yang kurang dan aku pasti rakan segenerasiku sependapat dengan apa yang aku cakapkan ini.

Masuk kembali kepada cerita aku, aku pulang hari ini dan jadilah aku 'robocop' sementara kerana harus memakai Jewett Brace selama 2 bulan. Aku berharap tak ada lah apa-apa yang buruk akan berlaku. Macam aku kata, bila fikirkan balik memang nak gelak besar..inilah padahnya jika rasa kita pun boleh jadi seperti hero Tamil, Rajnikhan...huhuhu...

Aku ada minta GF aku untuk menangkap gambar pengalaman aku dari mula hinggalah aku keluar... rugi jika tidak dilestarikan...pengalaman sekali seumur hidup kut...huhuhu




Waktu di yellow zone, kena pakai cervical collar keana nak pastikan cervical spine tak ada kecerderaan.

Orang yang telah bawa aku ke hospital, teman aku sehingga 5 pagi sampai aku di masukkan ke wad..huuu~~



Setelah pasti tak de kecerderaan,tukar kepada soft cervical collar...waktu ni dah masih wad dah..









Orang yang setiap hari menjaga aku waktu aku di wad..thx my querida... :)

Yang di badan aku itu lah dipanggil Jewett Brace.. aku kena pakai selama 2 bulan, tak boley degil-degil..keh keh keh..beli pun mahal..RM820 satu..fuhhh!!


Gambar lumbar spine aku, tak tahu la boleh nampak ke tak...



p/s: Jika ada pegawai kesihatan yang mahu menanyakan apa masalah yang telah aku lihat, bolehlah email kepada aku, benda ni kita bincang secara 'private'...mungkin ada yang mahu mengubah dari sekarang.. insyaallah...





PENGALAMAN!!!




Sekian...










Comments (19)

Salam,

Semoga cepat sembuh. Ehem2 jaga, mesti baik punyaaaa... hhahaha... A good way of thinking. Taking responsibility to settle it, rather than blaming others. Thumbs up!!!

tu sebab cepat sembuh tu bro!!
hahaha..
yup, bila dah kena ke batang idung sendri, profesi kita lagi tu,
nak complain banyak2 tak guna,
yang penting pasni ubah,
jngan kita pun sama ikut legacy yang tak elok tu, its better then.. :)

Patutlah lama X nampak...

Engko dah macam Anwar bro...Pakai neck support...

Tak apa solat punya pasal...

Semoga cepat sembuh...

tu ah bro,
tgn aku mmg dah lama gatal nak menulis cerita sensasi masa kini,
idea pun banyak sejak blk msia ni,
sbb lagi byk maklumat aku dpt,
tgk la nanti aku buat cerita habis-habisan!!

p/s: insyaallah tak adanya aku jadi seperti Yang Berhormat tu,
statement: aku suka perempuan! ha ha ha

Salam..

Semoga sempat sembuh..

Hero hindustan takpe la dia terjun atas tilam. Kalu betul2, cuak juga nk terjun2 ni.

salam,
patut ko tak update blog dah berapa hari ni,
semoga cepat sembuh bro,
wisuda dah dekat tu

baru je tahu khalis eksiden,
ni ko pula

ubah jangan tak ubah!

p/s: kena plan before terjun dulu tu kot, jangan jatuh ke belakang tapi ke depan

Get well soon! =)

my idea:
thx!!...
semoga cepat sembuh utk meneruskan perjuangan yang tak akan kunjung selesai. :)

tuah:
thx weh,
tu ah,
tangan aku menggaru-garu nak mengupdate..
hahaha..

mmg nak kena ubah,
tapi ubah cara berhemah,
kita orang dalam,
jadi ubah dari dalam,
:)

mr final:
thx my ex school mates!! :)

Salam bro,

Aku doakan ko semoga cepat sembuh.

dah nk puasa nie, malang pulak memang xde bau. hehe.

ujian2.

Anak muda:
thx bro!xpe lah, ujian mcm ni kita terima je,ni semua pengalaman hidup,dl x pernah terpk akn ada kejadian mcm ni,tp Allah yg menentukan segala sesuatu,:-)

aku pun pernah sakit tulang belakang.
slip disc.

menderita selama 5 tahun.

Nk email boleh ? saya halilah . Please urgent

salam..
nak tya la.. bli jewett Brace tu kt mn yer? sbb akak sya pon patah tulang blkg.. sekarang nk cr jewett brace tu.. bole x email info kt eiyra_hot88@yahoo.com

This comment has been removed by the author.

ur date of admit 30july10 me 24july12..bulan julai yg malang huhu

benda keras kaler merah x tau pa benda pat u baring 2 time d yellow zone memang sakit gila Allah taala dn org yg pnh rasa je tau siksanya..menginsafkan..mcm kak ne accident kejang segala otot kepala tengkuk 2 mggu x blh gerak kepala..then last mandi hri beberapa jam b4 accident pas2 skrg masuk 4 mggu da x mandi..insyaAllah bila dah sembuh nti sy akan sentiasa hargai nikmat sihat..

as salam nk tnya d mana nk bli jewet brace 2?blh hbgi sya d scoramie@yahoo.com