VVIP BLOG INI

Idealis- Realistis

Posted by ||Aku Pemikir|| | Posted in | Posted on 12/25/2009 02:39:00 am



Salam perpaduan,


Memang dah menjadi lumrah anak muda,
Darah masih lagi panas menggelegak,
Otak laju memikirkan pelbagai falsafah dan prinsipal kehidupan.
Apabila ada sesuatu masalah ataupun isu yang berlaku pada diri sendiri ataupun pada lingkungan,
Mulalah anak muda berusaha memerah otak untuk memikirkan solusi untuk mengatasi hal tersebut.

Bila di dalam organisasi dan kepimpinan pula,
pelbagai perkara mereka mahu lakukan,
Idea-idea mencurah-curah keluar bak air yang tumpah ke luar tempayan,
Semua benda nak buat, pelbagai program nak nak dikelolakan,
Sehinggakan kita ni terlupa,
Mampu ke kita nak laksanakan???

Tetapi anak muda ini tak peduli,
Mereka rasa mereka sanggup berbuat apa sahaja,
Maklumlah kudrat masih kuat,
Bila lagi nak gerakkan tulang empat kerat.
Ini lah masanya untuk cuba menunjukkan potensi diri,
Amanah yang diberikan digunakan dengan sebaik mungkin.
Salah kah apa yang mereka nak buat??

SUDAH TENTU TIDAK!!


'Mereka ini adalah golongan IDEALIS'


Ada pula jenis anak muda,
Apabila diberikan sesuatu masalah,
Mereka akan berfikir sedalam-dalamnya,
Pelbagai aspek disentuh,
Sampai perkara-perkara kecil pun mereka ambil kira,

Kadang-kadang orang yang di bawah pun pening kepala,
Bila kerja nak jalan?
Asyik-asyik tangguh kerja nak dibuat,
Bukan tak boleh nak buat tetapi mereka perlukan masa untuk membuat persediaan yang rapi,
Supaya kerja-kerja yang akan mereka laksanakan dapat berjalan mengikut perancangan yang telah disediakan,

Kadang-kadang sebab terlalu berfikir terlalu mendalam,
Akhirnya akan ambil keputusan program atau kebijakan yang telah diutarakan ditolak,
Takut kerana terlalu banyak risiko yang perlu diambil apabila dibuat,
Penat merencanakan 2-3 bulan,akhirnya terbengkalai macam tu sahaja.
Salah ke menjadi golongan yang ini??

SUDAH TENTU JUGA TIDAK!!


'Mereka ini dikenal sebagai golongan REALISTIS'



Jadi???
Nak masuk golongan yang mana??



'IDEALIS-REALISTIS'


Jika rakan-rakan menanyakan pendapat saya..
Ini yang saya akan jawab..
Apa beza nya?

Kita sebagai anak muda memang menjadi fitrah suka untuk memberikan idea-idea yang mereka anggap bernas,
Impian dan cita-cita anak muda memang tinggi,
Jangan sekali kita cuba untuk bangkang, alamat boleh bergaduh sampai ada anak bini! :)
Bagi anak muda tidak ada perkara yang tak boleh dibuat, semua boleh, kena usaha lebih je.


'Success is the ability to go from failure to failure without losing your enthusiasm'
Sir Winston Churchill


'Nothing Is Impossible'


'Di Mana Ada Kemahuan, Di Situ Ada Jalan'


Bagi anak muda yang penting usaha dan semangat,
Kalau semangat ada Insyaallah apa yang mereka perbuatkan akan mendapat hasil.

TETAPI....

Adakalanya kita perlu bersifat realistik..
Ada beberapa perkara sememangnya tak akan boleh kita capai,
Bukan dalam kekuasaan kita,
Bagaimana nak bagi makan beribu-ribu lembu jika lembu di bawa ke padang sebesar padang bola?
Jika sebesar padang golf boleh la kita fikir logik

Logik akal dalam melakukan sesuatu perlu ada...
Jangan terlalu ENTHUSIAS dan EGOIS..
Merasakan diri boleh melakukan segala-galanya..
Kadang-kala perlu RENDAHKAN HATI dan JERNIHKAN FIKIRAN,
Lihat adakah kita mampu untuk lakukan,
Jangan kerana terlalu mengejar nama dan populariti,
Sehinggakan akhirnya terkena batang hidung sendiri,
Alih-alih terpalit ke muka kita..
Yang malu siapa?
Diri kita juga..





Memang bagus menjadi sedikit IDEALIS,
Ini akan mengembangkan fikiran ke arah menjadi seorang pemikir,
BANGSA kita perlukan PEMIKIR!!
Tapi pada yang sama perlu REALISTIK,
Kedua-duanya perlu ada,
Biarlah SEIMBANG,
Kita perlu besederhana dalam apa jua yang kita lakukan,
Tidak meletakkan takukan yang terlalu tinggi dan juga tidak terlalu rendah..

Jadi saya nak menyeru kepada semua barisan kepimpinan dan rakan-rakan..
Marilah kita berusaha untuk menjadi golongan ini..



'IDEALIS-REALISTIS'


Inilah ramuan dan petua yang SAYA RASA terbaik untuk menjadi golongan yang cemerlang, gemilang dan terbilang.

Jzk...


Nota kaki:

1. Ramai rakan-rakan saya kata saya punya penulisan terlalu baku..untuk entries saya kali ni saya cuba me'tidak skema'kan bahasa saya..harap dapat memenuhi citarasa blogger sume..huhuhu..

2. Akhirnya sebanyak 1000 orang telah mengunjungi blog saya!Terima kasih kepada blogger dan rakan2 yang lain yang sudi mengunjugi blog saya..insyaallah akan saya cari idea-idea baru untuk saya kongsi bersama-sama,:)


Comments (2)

bro aku letak ko dlm networkedblogs 'mukebuku'... hope u dont mind..



mule2 berblog dlu aku pon terima ulasan2 terlampau skema lah sgt... aku rase itu bagos... now nak tulis skema/baku.. dah mcm ssh..

and bile malas.. aku keje letak lagu jek.. haha... rase nak kembali menulis seperti dlu.. maybe... ko kne cube tulis santai2 sket... supaya sng reader nak paham tulis ape..

keep up blogging~ :D

hohoho..
apakah benefit 'mukabuku' tuh?
boleh je x de masalah..
thx la letak ek..

xleh ak nak santai kan sgt..
and xnak gak terlalu baku..
mcm ko ckp org x phm..
tp kalo ak lepas sgt nanti x samapai objektif ak buat blog ni..
huhuhu..

ak cbe la buat d best..
sbb kalo nak trus ngan genre blogging aku nih kne byk baca n idea..
hopefully byk la idea kuar..
hahaha..

ok weh thx for d comment k!!:)