VVIP BLOG INI

Kisah Ibu Ceu Ceu, Hebatkah Kita?

Posted by ||Aku Pemikir|| | Posted in | Posted on 1/23/2012 06:34:00 am

 
 
Kami di rumah ini punya seorang pembantu. Namanya Ceu ceu. Ibu umur 40-an yang sering senyum dan sangat rajin dalam membuat kerja-kerja yang dipertanggungjawabkan. Nama pun rumah orang bujang, hidup sendiri pun belum tentu terurus inikan pula nak uruskan rumah, jadi kepada Ceu ceu lah kami bergantung mengemas rumah.

Satu perkara yang saya mengagumi Ceu ceu adalah dia jarang mengeluh jika dia terpaksa membuat kerja yang banyak dan dia selalu kreatif dalam mencari cara untuk menyelesaikan sesuatu.

Rumah kami diserang tikus-tikus, Ceu ceu lah yang sedaya upaya mengemas kawasan-kawasan tempat curiga kawasan penempatan tikus durjana. Habis almari dia selongkar untuk dibersihkan. Dicuba dibuat tempat perangkap tikus (pakai kertas kotak , diletak gam dan makanan, kalau tikus malang, melekat pada kad tu dan tikus dibuang). Walaupun seekor sahaja yang masuk perangkap tapi tetap jasanya saya kenang. Ada dia mengeluh? Tidak sama sekali

Terbaru, tempat penyidai baju pula rosak, tidak disuruhnya kami beli yang baru, tapi dibuat tempat penyidai baju dari batang penyapu plastik, dan dibuat lubang-lubang menggunakan plastik untuk menyangkut baju. Satu lagi idea Ceu ceu yang membuatkan saya kagum. Ada dia mengeluh? Tidak sama sekali

Akhirnya diri ini terfikir, kita bangga dengan diri kita yang kononnya orang-orang terpelajar, tetapi apabila diuji sedikit, apabila disuruh sedikit, apabila ada perkara yang berlaku yang tidak sesuai dengan kehendak kita cepat benar kita melenting, cepat benar kita mengomel sana dan sini. Seperti kita ini tak boleh nak diarah-arah, saya terfikir apa sebabnya?

Mungkin kita tidak banyak belajar dengan orang seperti Ceu ceu, orang susah yang tahu membawa diri dalam apa jua situasi. Mungkin Ceu ceu bukan orang yang berpelajaran dan mempunyai IQ yang tinggi seperti kita, tapi cara adaptasi dan kreativiti dia menyebabkan saya mengaguminya dan rasa malu dengan diri sendiri. Anda bagaimana?

Comments (0)