VVIP BLOG INI

Satu Dosa Buat Mereka, Segunung Buat Kamu

Posted by ||Aku Pemikir|| | Posted in | Posted on 1/25/2012 06:23:00 am

 Salam,
 
Saya bukanlah orang handal dalam agama dan tidaklah pula mempunyai akhlak yang baik, akan tetapi apa yang sering menasihati diri adalah jangan sesekali MENGHAKIMI seseorang.

Acapkali kita lihat, sebagai contoh apabila seorang lelaki itu tidak berkelakuan yg baik menurut mereka atau apabila seorang wanita itu tidak bertudung litup seperti mereka, mulalah kita menghakimi mereka & dihebohkan ke seluruh rakan taulan & kaum kerabat masing-masing, seolah-olah nerakalah bagi mereka ini, tiada lainnya.

Siapa kita untuk menentukan di mannakah kedudukan mereka setelah mati? Siapa kita untuk mengatakan buruknya mereka di mata-Nya? Dan akhirnya, sungguh sempurnakah akhlak kita hinggakan kita memburuk-burukkan mereka.

Jika kita merasakan itu adalah salah, kita tanamkan azam kepada diri yang kita tidak akan menjadi seperti mereka & doakan mereka akan berubah. Jangan kita terlalu harap perubahan dalam waktu yang singkat, mungkin sahaja 10-20 tahun lagi, siapa tahu?

Hebatnya syaitan itu bukan hanya bisiknya kepada kaum Adam menyuruh ke arah kejahatan tetapi bisiknya memberitahu yang kita sudah jauh lebih baik dari mereka itu. Timbullah riak, bertambahlah dosa.

Tidak perlu menghakimi kerana kita tidak tahu bagaimana antara mereka dengan Allah. Cukuplah yang memberi hukuman itu Allah bukan kita manusia.

SATU dosa buat mereka, SEGUNUNG buat kamu....

Comments (0)