VVIP BLOG INI

Hati-hati Pengguna Facebook..

Posted by ||Aku Pemikir|| | Posted in | Posted on 3/14/2012 09:59:00 p.m.

  Salam,

Beberapa perkara yang saya takuti apabila semakin ramai yang menggunakan laman media sosial dan media baru seperti Facebook salah satunya adalah tersebarnya gambar-gambar dan video-video yang tidak sepatutnya sebagai contoh gambar dan video ngeri yang berkaitan dengan kemalangan, perperangan dan lain-lain lagi.


Ini pada pandangan saya adalah satu perkara yang sangat bahaya antara kita semua sedar atau tidak.


Untuk hal seperti ini, ada di antara pengguna laman sosial ini sudah terbiasa kerana sudah punya pendedahan yang cukup lama atau mereka yang punya profesi yang berkaitan dengan hal-hal seperti itu sebagai contoh doktor, perawat, tentera dan ahli forensik. Namun begitu tidak semua yang punya kekuatan mental dan kesiapsediaan untuk melihat atau menonton hal seperti itu, apa lagi ianya bukanlah atas kemahuan mereka kerana secara sendirinya terpapar di wall post masing-masing.


Apa yang saya lebih takutkan lagi dan sering kita lupa juga yang bahawa bukan tahap umur kita sahaja merupakan pengguna laman sosial, banyak juga pengguna adalah kanak-kanak yang bagi saya secara psikologinya mereka masih belum kuat untuk menerima input seperti ini. Interpretasi mereka tidak semestinya sama seperti orang dewasa. Akal mereka masih tidak boleh memproses satu-satu maklumat secara tuntas dan akhirnya ini boleh mempengaruhi dan mengubah personaliti dan persepsi mereka tanpa sedar.


Apakah input seperti ini mendorong mereka melakukan perkara yang tidak diingini di kemudian hari seperti yang kita lihat di negara kita sekarang? Wallahu'alam. Kita harapkan jangan...


Oleh itu, saya berharap hati-hati apabila kita mula untuk mengeluarkan apa sahaja bahan di laman sosial. Permainan laman sosial ini sebenarnya sangat bahaya dan yang boleh mengawalnya adalah kita sebagai pengguna. :)
 

Comments (2)

Bahaya kalau kita tidak waspada.
kita dipertanggungjawabkan atas
apa yang kita tulis ^^

Betul, hati-hati, orang sering memerhati, :)