VVIP BLOG INI

Hasil Daripada Perbincangan Dengan Seorang Pengarah di JPT Mengenai Graduan Dari Indonesia

Posted by ||Aku Pemikir|| | Posted in | Posted on 3/05/2012 11:51:00 pm

Salam,

Sewaktu pulang ke Malaysia tempoh hari, saya sempat bertemu dengan seorang Pengarah di Jabatan Pengajian Tinggi di Putrajaya, seorang profesor di dalam bidang perubatan. Dalam pertemuan itu, kami berbincang mengenai pandangan JPT dan MMC mengenai graduan perubatan dari Indonesia


Secara keseluruhannya, apa yang dapat saya tangkap adalah, mereka mempunyai persepsi yang kurang baik terhadap graduan dari Indonesia. Bagi mereka graduan perubatan dari Indonesia tidak mencapai kualiti seperti mana yang mereka harapkan.


Beberapa isu yang dapat saya tangkap daripada beliau mengenai persepsi kurang baik mereka kepada graduan dari Indonesia:


1. Teknologi perubatan di Malaysia jauh lebih maju daripada Indonesia
2. Masalah dengan sistem pentadbiran kementerian kesihatan dan universiti yang bagi JPT dan MMC susah untuk dibawa berbincang
3. Kurangnya waktu klinikal di Indonesia, dari JPT dan MMC mencadangkan 120 minggu dan pihak universiti dari Indonesia tidak dapat memenuhi permintaan mereka
4. Pihak Indonesia tidak membenarkan pelajar Malaysia untuk menduduki UKDI yang bagi mereka adalah perlu untuk graduan dari Indonesia duduki.
5. Masalah bahasa, Malaysia menggunakan Bahasa Inggeris dalam semua terminologi perubatan
6. Masalah membentangkan kes kepada MO dan spesialis
7. Prosedur pengubatan pesakit hospital di Malaysia adalah berbeza dengan di Indonesia

Bagi saya, setelah mendengar segala isu daripada pengarah tersebut, apa yang saya dapat simpulkan adalah beliau memberikan pendapat secara umum dan mungkin ada beberapa peristiwa yang pernah dilalui oleh beliau sehingga beliau punya persepsi seperti ini.

Saya melihat segala masalah yang berlaku ini terbahagi kepada dua isu besar iaitu isu susahnya mereka mahu berbincang dengan pihak pentadbiran di Indonesia dan kedua terdapat perbezaan sistem antara dua negara.

Saya serahkan kepada pihak JPT dan MMC untuk menyelesaikan isu pentadbiran, menggunakan kebijaksaan mereka untuk mencari titik temu dalam apa jua isu. Yang saya ingin tekankan di sini adalah isu perbezaan sistem antara dua negara.


Mengenai perbezaan sistem, dalam perbincangan ini setelah saya mendengar segala permasalahan, saya mencuba memberikan jalan penyelesaian kepada beliau. Say mencadangkan agar pihak JPT dan MMC dalam membuat satu program khas untuk semua graduan lepasan dari luar negara seperti program attachment terstruktur di mana di dalam program ini graduan dapat pendedahan mengenai terminologi dan susasana hospital di Malaysia.

Saya melihat dari segi ilmu dan praktikal kita graduan dari Indoensia, tidak tidak kalah berbanding pelajar dalam negara, akan tetapi masalah kita adalah dari segi menyampaikan ilmu kita dalam bahasa yang mereka mahukan iaitu Bahasa Inggeris. Cukup jika dibuat program selama 6 minggu, seminggu untuk satu bahagian untuk semua 6 bahagian besar di hospital, untuk graduan dapat membiasakan diri dengan keadaan hospital di Malaysia.

Mengenai UKDI dan minggu klinikal, ini patutnya tidak timbul kerana saya merasakan graduan dari Indonesia sudah diberikan pengalaman yang cukup, dan ini akhirnya tergantung kepada individu, adakah mereka mahu atau tidak ilmu tersebut. Jika isunya adalah masalah bahasa dan cara bentangkan kes kepada spesialis, tambahkan waktu klinikal juga adalah tidak relevan kerana kami tetap prosedur di Indonesia.

Mengenai teknologi, ini kita akui, akan tetapi itu boleh kami pelajari, isu yang lebih penting adalah pola fikir untuk kita mengdiagnosis yang perlu dibetulkan bukannya teknologi.

Saya akan terus berbincang dengan pegawai-pegawai di JPT dan MMC untuk kita selesaikan masalah. Tidak ada guna hanya cerita masalah, tetapi tidak mahu cari jalan penyelesaian. Dari pihak beliau juga mahu isu ini terus dibincangkan.

Walauapapun, apa yang saya minta kepada semua mahasiswa perubatan di Indonesia, adalah menjadi tanggungjawab kita untuk memebetulkan kembali persepsi mereka. Saya yakin, bukan sahaja pengarah ini, tetapi banyak spesialis dan MO yang punya persepsi yang sama. Kita tunjukkan kepada mereka yang graduan yang ada sekarang bukan lagi seperti yang mereka fikirkan. Tunjukkan kepada mereka kita juga punya kualiti yang sama seperti graduan dari negara lain.

Jika cadangan yang saya berikan kepada beliau tidak dapat dilaksanakan, alternatif lain adalah sebelum bekerja, rakan-rakan boleh membuat attachment sendiri untuk pengalaman atau bertanya kepada rakan-rakan kalian yang telah bekerja di Malaysia. Yang penting sebelum bekerja kita telah punya modal, bukan kosong tidak tahu apa-apa

Kita belajar dengan baik, kita dapatkan pengalaman sebanyak-banyaknya. Insyaallah kita dipermudahkan.

Comments (1)

oh ye ker jadi camtuh, huhu
stakat ni sy penah sembang2 with 2 specialists (hehe ni sume mase atas flite lam msia)
bila tanya pendapat dorang camna ngan h.o fr indonesia, dua2 ckp puas hati compared to others sbb kita biasa ngan patients :)
tp maybe je lain orang lain persepsi sbb lain pengalaman kan hehehe :P