VVIP BLOG INI

JPA: Mahasiswa Jangan Tangguh Kepulangan

Posted by ||Aku Pemikir|| | Posted in | Posted on 5/12/2010 09:02:00 pm

Salam,

PUTRAJAYA 5 Mei – Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) hari ini memutuskan pelajar-pelajar dalam semua bidang pengajian yang ditaja dengan biasiswa di luar negara tidak lagi dibenarkan untuk membuat sebarang penangguhan pulang ke tanah air atas apa alasan sekalipun.

Ketua Pengarahnya, Tan Sri Ismail Adam berkata, pelajar perubatan, pergigian dan farmasi yang ditaja oleh agensi penajaan Kerajaan sama ada secara biasiswa atau pinjaman pelajaran hendaklah kembali ke Malaysia untuk menjalani housemanship setelah tamat pengajian.

Dalam aspek ini, kata beliau, para pelajar di dalam bidang kritikal akan mempunyai peluang untuk melanjutkan pengajian ke peringkat kepakaran dan sub-kepakaran semasa mereka berkhidmat kelak.

“Pelbagai pihak tidak bersetuju dengan dasar penangguhan balik sedia ada yang memberi kebenaran kepada pelajar-pelajar tajaan kerajaan untuk menangguhkan kepulangan mereka selepas tamat pengajian.

“Dengan mengambil kira bidang-bidang tertentu yang amat diperlukan oleh negara, para pelajar di dalam bidang tersebut perlu kembali ke tanah air untuk menyumbang khidmat bakti mereka kepada masyarakat dan negara bagi memastikan penyampaian perkhidmatan Kerajaan kepada rakyat tidak terjejas,” katanya.

Beliau berkata demikian dalam surat pekeliling perkhidmatan bilangan 2 tahun 2010 berhubung Pindaan Dasar Penangguhan Balik Pelajar Tajaan Kerajaan Di Luar Negara di sini hari ini.

Sebelum ini, para pelajar perubatan, pergigian dan farmasi yang ditaja dengan biasiswa dibenarkan untuk memohon penangguhan kepulangan kerana melanjutkan pengajian ke peringkat kepakaran atau menunggu pasangan yang ditaja oleh agensi kerajaan untuk menamatkan pengajian.

Ismail memberitahu, kerajaan tidak pernah membenarkan pelajar tajaannya untuk berkahwin semasa di dalam tempoh pengajian masing-masing.

“Ia kecuali dengan kebenaran Kerajaan dan sebarang risiko yang dihadapi berhubung ketetapan yang disyaratkan oleh pihak penaja hendaklah dipatuhi sepenuhnya termasuklah mematuhi arahan balik ke Malaysia serta-merta.

“Makluman awal diberikan oleh agensi penajaan Kerajaan kepada semua pelajar yang telah berkahwin dan mempunyai pasangan yang masih di dalam pengajian bahawa tiada lagi kebenaran penangguhan balik untuk menunggu pasangan diberikan,” katanya.

Beliau berkata, untuk pelajar yang ditaja secara pinjaman pelajaran sama ada bagi bidang kritikal ataupun bukan kritikal dibenarkan untuk membuat penangguhan balik bergantung kepada pertimbangan oleh pihak kerajaan.

“Penguatkuasaan dari segi arahan lapor diri dan memastikan pelajar membuat pembayaran balik pinjaman perlu diberi penekanan dan usaha ke atas penguatkuasaan itu dipertingkatkan,” katanya.




TAK BOLEH LAMBAT!!!



sekian....

Comments (0)