VVIP BLOG INI

Born As An Ordinary Person, Live As A Legend

Posted by ||Aku Pemikir|| | Posted in | Posted on 3/06/2010 07:14:00 pm

Salam,

I just watch one movie, maybe you all have watch it, or maybe you all don't. This movie is about one Black boy live through his life alone, poor and traumatized. Have mom, but had been separated by child care service. Hidup susah, but luckily, his been adopted by one White family.

Even though budak ini sehelai sepinggang dalam hidup dia, but still, this white family take care of him, their children also love this guy. This boy has a talent, he can play football!! From scratch he train and at last he becoming All American Football in 2009!!





Yeah!! That was Michael Oar!! Big fat ass boy that nobody ever lay on eyes on him, tapi kerana rasa terima kasih dia kepada keluarga yang sanggup nak jaga orang macam dia, dia kerja keras dan akhirnya dia berjaya.

Aku teringat satu lagi movie, if you all could recall with your tiny brain, Pursuit of Hapiness!! Cerita lakonan Will Smith with his son. Still don't watch it?? Go out now and buy one!! Tak pon download sudey..hohoho..

I think this is the BEST movie for Will Smith! Kisah seorang salesman alat perubatan yang dijual tak laku, no hospitals wants to buy his product. Does he ever give up??! No!! dia cuba dan cuba..go here and there.. persuade people to buy and could get komisyen for one product that can be sell.

And hey! He has a kid!! Live with him, berkongsi hidup susah, and the scene that make me cry is the part when Will Smith and his kids SLEPT in train station's toilet sebab tidak ada tempat nak tinggal!! He cried and so am i...

Anyhow, he get one job being a broker and at last, boss dia kagum dengan semangat dengan kerja dia, ambil dia kerja dan dia berjaya membuka firma sendiri setelah beberapa ketika.. and that one my friends is a TRUE STORY!!





Well guys, ini adalah beberapa kisah that all of us boleh amek iktibar dan pengajaran. Kita dapat lihat sebenarnya tak semestinya apabila kita ni orang biasa, orang kebanyakan, tak ada harta kita tak boleh nak berjaya.

When i see these movies, they inspires me. Telling me that i also can get what they had achieved!!

Aku bukan dari keluarga senang. Tak ada lah macam orang lain yang boleh dapat macam-macam. What you want?? Name it!! Terbentang semua tu depan mata atau atas meja.. and maybe if they don't get it, majuk-majuk sikit, guling-guling atas lantai.. and wallllahhhh...eventually dia akan dapat jugak apa yang dia nak.

But me?? Kadang-kadang tuh dapat, kadang-kadang hanya boleh bermimpi. Jelez tengok anak orang lain dapat kapal terbang mainan?? Tengok semua ada video game Nintendo??(dulu tak ada PS lagik). Tak pun kurang-kurang dapat makan angin ke luar negara ntah apa nama yang diorang sebut??

Yes!!!!Of course I am!!!

But...i understand my family. I know how hard when they want to build our family when getting married. Yes, sometimes hidup boleh lah tahan, ada la duit lebih sikit nak buat belanja besar-besar. But there is one time, and i can't ever forget that in my life, waktu tu terasa hidup ni terasa sangatlah susah. Jangan kata nak bagi duit belanja kepada aku nak pergi jalan-jalan, nak makan seharian pun ala kadar jek. Yes!!! I STILL REMEMBER THAT PARTICULAR TIME!!!

So, for that, aku kerja kuat, aku belajar bersungguh-sungguh, aku nak mak ayah aku bangga dengan aku, aku nak bila besar aku menjadi sesorang. And now, all my hardwork paid!! Aku sekarang mahsiswa Fakultas Kedokteran di Indonesia dengan tajaan MARA dan aku jugak so call LEADER untuk mahasiswa di sini.

Is that i get easily?? Nop!! I work for it!! Aku tahu walopon aku anak orang biasa, di kalangan masyarakat yang biasa tapi kalau aku kerja kuat, kalau aku tak kenal erti mengalah, insyaallah aku akan berjaya. Dan alhamdulillah, perjalanan aku dah sampai ke pertengahan nya.

Ini adalah waktu genting untuk aku. Inilah waktunya yang mencorakkan dan membawa aku ke masa depan aku. Tersungkur aku di sini, aku kena bangun balik kerana jika sekarang jalan yang aku ambil salah, i can't turn my head and praying to Allah to send me there again. Its too late...

Seeing this kind of TRUE STORY movies can inspires you. Jadi kepada yang dah lemah semangat, lemah mental, mungkin boleh tengok filem-filem seperti ini. Moga-moga semangat ni boleh terus bertambah.

And know it my friends, there will always a WAY to CHANGE your DESTINY!!!


“Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib suatu kaum kecuali kaum itu sendiri yang mengubah apa apa yang pada diri mereka ”

(QS 13:11)

 

Kita mampu nak ubah nasib kita, kita boleh nak capai apa yang orang lain capai. Apa yang perlu kita ingat adalah USAHA dan akhirnya kita TAWAKAL kepadanya. Allah tak kejam. Jangan sangka buruk kepada Allah. Tak ada nye Dia nak cipta kita dan biarkan kita hidup susah. Kalau kamu susah maksudnya kamu yang tak nak usaha!! 

 

 

We Born As Ordinary Person, And We Live As Legend!!

 

LAGENDA!!! 

 

sekian..

 

 Nota kaki:
1. aku dah nak exam,minggu depan jek nih...ni yang mencuak tak tentu pasal, hati risau, kaki tangan tak jalan pun..aku nak semangat!!SEMANGAT!!!

2.Jangan nak gelak bila tengok english writing aku, baru nak cuba-cuba..gelak banyak-banyak aku sekeh sorang-sorang!!!hahaha

3. Kepada semua mahasiswa TWP UNPAD yang sedang exam dan akan exam.. GUDLUCK!!!

 




Comments (3)

sori BalqisRiza..terdelete your commnet.. :(

yang aku igt ko cakap ' suka tengok cerita tu..rasa nak nangis.. btw nice entries.. :)'

well, aku pun mmg suka tengok cerita true story and it really am inspires me!!huhuhu

n thx for the compliment!!

ok, thanx for sharing n recommending. xpernah tgk both.nak beli & nk tgk!

Good Luck exam!

huhuhu..selamat menonton!!!