VVIP BLOG INI

JPA: Mahasiswa Biasiswa Digesa Tamat Pengajian Ikut Waktu Yang Telah Ditetapkan

Posted by ||Aku Pemikir|| | Posted in | Posted on 3/05/2010 06:58:00 am

Salam,


****************************




Semua Pemegang Biasiswa/Pinjaman JPA di Indonesia

Adalah saya merujuk perkara di atas.

2. Sepertimana termaktub dalam Perjanjian Biasiswa Persekutuan, pelajar tajaan JPA (Biasiswa/Pinjaman) hendaklah menamatkan pengajiannya dengan memperolehi ijazah atau diploma atau sijil dalam tempoh yang dinyatakan dalam Surat Tawaran atau sesuatu masa sebagaimana yang diluluskan oleh Kerajaan.

3. Oleh yang demikian, saudara/i dinasihatkan supaya sentiasa menindik tarikh akhir penajaan saudara/i dan membuat perancangan belajar supaya dapat bergraduat sesuai dengan tempoh penajaan asal.

Namun jika terdapat keadaan-keadaan tertentu yang menyebabkan saudara/i mengalami masalah untuk bergraduat dalam tempoh yang ditetapkan tersebut, maka saudara/i BERTANGGUNGJAWAB memohon perlanjutan tempoh penajaan 3 BULAN sebelum tamat tempoh penajaan bagi memastikan bayaran yuran pengajian dan elaun sara hidup terus dibayar. Namun sayugia diingatkan bahawa kelulusan perpanjangan tempoh penajaan bukanlah sesuatu yang automatik sebaliknya kelulusan adalah berdasarkan merit kes.

4. Bagi tujuan permohonan perpanjangan tempoh penajaan, dokumen-dokumen yang perlu dikemukakan adalah seperti berikut:

(i) Surat permohonan pelajar menyatakan sebab dan justifikasi mengapa tempoh perpanjangan penajaan diperlukan secara terperinci;

(ii) mengisi Borang Laporan Prestasi Akademik dengan sempurna. Borang boleh dimuat turun dari blog ini (posting tahun 2009);

(iii) mengisi Borang Laporan Stase Ko-As. Borang boleh dimuat turun dari blog ini (posting tahun 2010);

(iv) mengemukakan Surat Keterangan dari universiti mengesahkan bahawa pelajar berkemampuan untuk bergraduat serta menyatakan tarikh jangkaan bergraduat yang baru; dan

(v) Study plan atau Jadual Ko-As secara keseluruhan, sekiranya ada.

5. Pelajar disarankan supaya memastikan semua dokumen di atas diposkan ke pejabat ini dalam tempoh waktu yang ditetapkan.

Sekian, terima kasih.

PPL Jakarta
5 Mac 2010 
************************
1.Ini adalah surat pekeliling yang telah dikeluarkan oleh En Jazman, Pegawai JPA di Indonesia. Dalam surat ini telah dinyatakan bahawa mahasiswa WAJIB tamat belajar ikut perjanjian yang telah ditandatangani.

2.Surat pekeliling ini pasti akan memeningkan mahasiswa di sini kerana ada beberapa universiti di Indonesia yang secara sengaja atau tidak memanjangkan tempoh pembelajaran terutamanya sewaktu praktikal. Ada rungutan dan aduan yang dibuat oleh mahasiswa beberapa universiti yang kata lambatnya untuk masuk ke hospital atas pelbagai sebab yang dikeluarkan oleh pihak universiti.

3. Jadi aku nak mintak kepada semua mahasiswa di seluruh Indonesia, mintak KOMFIRMASI dari pihak universiti bila kalian akan tamat belajar, dan cuba lihat balik perjanjian bila sepatutnya korang kena habis belajar. Jika tempoh nya sama, takkan jadi masalah, tapi jika terlebih, sila rujuk kepada surat di atas supaya persediaan awal untuk mintak perpanjangan kontrak. Kalau tak, biasiswa kemungkinan besar tidak akan disambung.

4. Kepada sebilangan mahasiswa yang ada masalah tidak dapat naik tahun kerana masalah pointer, ini adalah masalah besar buat kalian. Minta untuk berurusan dengan persatuan pelajar untuk bantu korang atau boleh berhubung langsung dengan En Jazman untuk langkah seterusnya.



PANTAS BERTINDAK!!!


sekian...






Comments (0)