VVIP BLOG INI

Misteri Penemuan Rangka Manusia Gergasi, Adakah Manusia Gergasi Pernah Wujud Di Muka Bumi?!

Posted by ||Aku Pemikir|| | Posted in | Posted on 5/09/2011 07:30:00 am

Salam,

Pernah suatu ketika dahulu dunia arkeologi gempar dengan dakwaan adanya penemuan rangka manusia gergasi. Beberapa penemuan rangka gergasi ditemui di beberapa negara seperti tanah Arab, India dan Greece. Gambar-gambar penemuan tersebut menyebar di alam maya dan menjadi bualan orang ramai. Dalam fikiran mereka punya satu soalan, Adakah Ia Benar?

Dalam Islam sudah pasti penganutnya tidak menafikan bahawa adanya manusia yang melebihi ketinggian manusia zaman sekarang. Nabi Adam r.a, manusia pertama yang dicipta oleh Allah s.w.t yang diarahkan turun ke muka bumi diriwayatkan mempunyai ketinggian 60 hasta atau 30 meter. Ini diperkuatkan dengan hadis shahih

Telah bercerita kepada kami Yahya bin Ja`far: Telah bercerita kepada kami `Abdu r-Razzaq, dari Ma`mar, dari Hammam, dari Abi Hurayrah, dari Nabi, dia berkata: “Allah menjadikan Adam tingginya 60 hasta, kemudian (Allah) berfirman: Pergilah dan memberi salamlah kepada para malaikat itu, dan dengarkanlah mereka memberi hormat kepada engkau. Itulah kehormatan engkau dan keturunan engkau, lalu (Adam) mengucapkan: Assalamu ‘alaikum, maka (para malaikat) mengucapkan assalamu alaika wa rahmatullah, (para malaikat) menambahkan: warahmatullah, maka setiap orang yang masuk surga serupa dengan Adam (dalam hal perawakan/postur dan gambaran), dan manusia itu senantiasa bertambah kecil sampai sekarang“
[Al-Bukhari/ 6227] 

Persoalannya di sini adakah penemuan beberapa rangka manusia gergasi ini adalah sebagai salah satu bukti bahawa Nabi Adam r.a dan kaum di zamannya wujud? Adakah penemuan ini dapat menyangkal Teori Darwin bahawa kita berevolusi daripada monyet dan kita manusia adalah keturunannya Nabi Adam dan Hawa? atau sebenarnya gambar yang tersebar ini adalah palsu??

1. Gambar di dalam satu expedisi penggalian di Argolida, Greece






Diberitakan bahawa semua penemuan ini hilang begitu sahaja dan tiada lagi laporan mengenai penemuan ini. Tiada siapa yang mengetahui di mana keberadaan rangka-rangka ini sekarang.


2. Penemuan sewaktu eksplorasi gas asli di padang pasir di Arab




3. Penemuan rangka manusia gergasi di padang pasir di India


Walau bagaimanapun dua gambar di tanah Arab dan India telah disahkan palsu.

Sebagai contoh gambar di tanah Arab itu tadi jika dilihat dengan teliti, Manusia yang sedang memegang peyodok itu bukanlah memegang penyodok yang sebenar. Bahagian depan penyodok itu tidak ada. Oleh sebab itu, gambar ini diragukan kesahihannya.

Gambar di India ini pula telah dinafikan oleh team Nasional Geografic yang dikatakan membuat penemuan ini dengan kerjasama tentera India

The account added that the team also found tablets with inscriptions that suggest the giant belonged to a race of superhumans that are mentioned in the Mahabharata, a Hindu epic poem from about 200 B.C. 

"Recent exploration activity in the northern region of India uncovered a skeletal remains of a human of phenomenal size," the report read.  

Dengan ini jelas bahawa mereka tidak pernah menemukan apa-apa rangka gergasi di sana.

4. Gambar lain yang lokasinya tidak dapat dikenal pasti





Beberapa lagi penemuan telah dilakukan tetapi tiada berita setelah itu. Masih ramai yang masih tertanya-tanya. Benarkah wujud manusia gergasi? Bagaimana rupa mereka, adakah menyerupai manusia? Jika wujud, adakah mereka nenek moyang kita? atau sebenarnya ianya hanya satu penipuan dan konspirasi sesetengah pihak?

Yang penting adalah, jangan mudah percaya dengan apa yang kita lihat sebelum kita mengkajinya. Teknologi sekarang boleh melakukan apa sahaja yang kita rasakan mustahil. Setelah melihat sesuatu, carilah sumber lain untuk menyokong cerita tersebut dan waktu itu kita akan mengatahui kesahihan dan kebenaran yang sebenar.

Wallahualam....


p/s: jika ada yang berminat untuk mengambil artikel ini untuk bahan bacaan kepada rakan lain, penulis sangat berbesar hati. Akan tetapi mintalah izin dulu atau tinggalkanlah nama kalian di komen supaya penulis tahu siapa yang mengambilnya, terima kasih kerana sudi membaca dan menyukai artikel yang penulis buat ini.

Comments (1)

Rasullullah menceritakan bahawa nabi adam bersaiz 60 hasta, tetapi saya terfikir, ada kah saiz nabi adam ini ketika baginda berada di syurga atau ketika di bumi?