VVIP BLOG INI

Terima Kasih Guru.....

Posted by ||Aku Pemikir|| | Posted in | Posted on 5/16/2011 07:49:00 pm

Salam,

Zaman kanak-kanak dulu aku dikenali sebagai murid yang nakal. Suara pula memang taraf speaker sekolah. Setiap hari riuh-rendah kelas dibuatnya sampai kelas dicop kelas paling bising waktu sekolah rendah. Yang kagumnya, guru aku tidak pernah berputus asa dengan kami, tetap sepenuh hati mengajar kami ilmu dengan harapan kami akan menjadi seseorang apabila besar nanti.

Dulu waktu sekolah memang tak faham bahasa. Ikut kawan memang kerja sehari-hari. Kerja rumah buat waktu pagi sebelum masuk ke kelas. Mujur waktu aku sekolah handphone tak la popular lagi,, kalau tak memang tiap saat handphone dalam meja. 

Satu yang tak boleh kita nafikan adalah guru pasti dapat menghidu potensi anak muridnya. Mungkin instuisi itulah yang membuatkan guru gigih mengajar aku, nampak dalam kemalasan itu, ada potensi yang belum lagi digilap. Berkat guru, aku berjaya di PMR. Seperti tak percaya, orang macam aku boleh mendapat keputusan seperti itu.

Masuknya ke sekolah berasrama penuh mengubah diriku 180 darjah. Stress tengok kiri kanan semua mengadap buku 24 jam, cuba untuk menjadi seperti mereka. Akhirnya bertambah stress. Keluarga pula jauh di KL, akunya di Muar. Guru tempat aku mengadu. Mereka berikan semangat, mendorong aku untuk terus menuntut ilmu dan alhamdulillah, berkat doa keluarga dan mereka, aku berada di sini sekarang. Dari aku dulu seorang murid nakal dan jahat menjadi manusia yang akan berbakti kepada agama, bangsa dan negara.

Semuanya berkat mereka yang bernama guru....




 Sekolah Menengah Kebangsaan Bandar Tasik Selatan


 Menjadi pengawas pusat sumber









Sekolah Menengah Sains Muar






Berburu  ke padang datar
Dapat rusa belang kaki
Berguru kepala ajar
Ibarat bunga kembang tak jadi
(dedikasi kepada Hari Guru dan guruku tercinta)


Dialah pemberi paling setia
Tiap akar ilmu miliknya
Pelita dan lampu segala
Untuk manusia sebelum jadi dewasa.
Dialah ibu dialah bapa juga sahabat
Alur kesetiaan mengalirkan nasihat
Pemimpin yang ditauliahkan segala umat
Seribu tahun katanya menjadi hikmat.


Jika hari ini seorang Perdana Menteri berkuasa
Jika hari ini seorang Raja menaiki takhta
Jika hari ini seorang Presiden sebuah negara
Jika hari ini seorang ulama yang mulia
Jika hari ini seorang peguam menang bicara
Jika hari ini seorang penulis terkemuka
Jika hari ini siapa sahaja menjadi dewasa;
Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa
Dengan lembut sabarnya mengajar tulis-baca.


Di mana-mana dia berdiri di muka muridnya
Di sebuah sekolah mewah di Ibu Kota
Di bangunan tua sekolah Hulu Terengganu
Dia adalah guru mewakili seribu buku;
Semakin terpencil duduknya di ceruk desa
Semakin bererti tugasnya kepada negara.
Jadilah apa pun pada akhir kehidupanmu, guruku
Budi yang diapungkan di dulangi ilmu
Panggilan keramat “cikgu” kekal terpahat
Menjadi kenangan ke akhir hayat.


USMAN AWANG
1979


Comments (0)