VVIP BLOG INI

YB Tian Chua, Sejarah Hari Buruh Juga Mahu Dipolitikkan?

Posted by ||Aku Pemikir|| | Posted in | Posted on 5/01/2011 01:08:00 pm

Salam,

Aku ingin mengucapkan selamat Hari Buruh buat semua rakyat Malaysia. Rakyat Malaysia yang sudahpun bekerja seharusnya bergembira dengan hari yang khas untuk mereka dalam memperingati usaha mereka bekerja demi untuk menampung kehidupan seharian dan meningkatkan ekonomi negara.

Semalam aku tertarik dengan satu pernyataan yang dibuat oleh MP Batu, YB Tian Chua

Beliau menyatakan bahawa sejarah menunjukkan Hari Buruh di Malaysia tidak datang dengan percuma, beribu-ribu orang dipenjarakan dalam usaha untuk mendapatkan hari tersebut dan barulah kerajaan mengumumkan hari tersebut sebagai hari cuti pada tahun 1972.

Setelah aku membaca twitter beliau,  aku bertanya kepada beliau 'Sir, ini juga mahu dipolittikkan?

Bagusnya YB Tian Chua menjawab soalan di twitter aku dan beliau berkata ianya bukan politik tetapi sejarah.




Aku bersetuju ia adalah sejarah, akan tetapi yang aku ingin tanyakan, mengapa mahu dibangkitkan? Ada niat tertentu? Benar hanya sekadar memberikan fakta? Pembaca boleh baca sekali lagi pernyataan beliau...

Pendapat aku, di dalam politik, memainkan isu adalah sesuatu yang biasa, itu mainan dan makanan dalam politik. Akan tetapi, TIDAK SEMUA perkara perlu dipolitikkan. Seperti dengan Hari Buruh ini, seharusnya hari ini adalah hari yang gembira buat semua rakyat Malaysia bukannya mengundang lagi kemarahan rakyat dengan sejarah yang tak perlu untuk kita ungkitkan.

Buat YB, saya bercakap dengan baik, tak marah-marah, tiada provokasi di sini, nasihat saya, carilah isu-isu yang boleh membangunkan minda rakyat dan negara. Politik provokasi seperti ini adalah tidak perlu. Terus terang saya suka jika pihak pembangkang mengeluarkan isu yang baik untuk pembangunan negara. Dalam politik perlu ada  check and balance, dengan itu barulah negara akan lebih maju. Isu seperti ini? Simpan sahaja. 

Dan aku bukan berkata buat pihak pro pembangkang sahaja, sama juga buat pihak pro kerajaan. Carilah isu yang membawa ke arah pembangunan pemikiran rakyat kita. Rakyat kita memerlukan isu seperti itu dalam usaha membentuk negara bangsa yang maju.

Wallahualam.....

Comments (5)

Bangang betul babi tian Chua ni..

yg Cina bakar melayu kat Lukut..


yg chen mahai DAPIGs datang dari China & nak tawan Malaysia tu bukan sejarah?


Setiap manusia babi mcm Tian Chua ada versi sejarahnya
&
Sejarah menurut Tian Cua..hanya layak dijambankan..

Patut lu RT balik, dia tau ke sejarah disebalik kenapa 1 Mei tu tak ditabal jadi cuti umum di Malaysia time tu. Ada sebabnya. Jangan sebab pakai kacamata moden maka semua benda dalam sejarah jadi halal dan mudah.

sejarah konon......cina adalah kaum pendatang juga adalah sejarah. RT balik, cina adalah pendatang.cina adalah pendatang..cina adalah pendatang..cina adalah pendatang..cina adalah pendatang..cina adalah pendatang..cina adalah pendatang..cina adalah pendatang..cina adalah pendatang..cina adalah pendatang..cina adalah pendatang..cina adalah pendatang..cina adalah pendatang..cina adalah pendatang..cina adalah pendatang..cina adalah pendatang..cina adalah pendatang..

Majoriti komunis pun cina. Sejarah...oh sejarah...

Anggota polis ( semua nya melayu) telah di serang oleh pihak komunis (kebanyakan nya cina) di Bukit Kepong juga mempunyai satu sejarah yang tersendiri.