VVIP BLOG INI

Jenayah di J-Town Makin Berani Dan Berleluasa, Mahasiswa Diminta Berwaspada!!

Posted by ||Aku Pemikir|| | Posted in | Posted on 1/30/2010 04:26:00 pm

Salam,

Dah jadi lumrah lah di mana-mana kes jenayah memang tak akan lari punya. Pergi lah ceruk mana pun kalau dah namanya manusia dengan segala sifat syaitonirrojimnya, ade je perkara yang terkutuk dan terlaknat yang diorang akan lakukan.

Sama lah jugak di J-Town (Jatinangor, Bandung) kita yang tercinta nih. Aku dah dapat banyak sangat aduan mengenai kes-kes jenayah yang berlaku di bumi J-town tempat kita bermastautin nih. Kes nye sama je cuma mangsa korban berbeza-beza setiap kali.


KECURIAN!!



Banyak sangat aduan yang aku dapat pasal kes-kes curi yang berlaku sekarang. Dari kes curi duit, laptop, henpon dan yang paling mantap sekali diorang curi motosikal!!






Kalau aku nak sebut satu-satu kes memang banyak lah, waktu aku mula-mula datang ke bumi indah ni, ada senior aku dihipnotis waktu dia nak ambil duit dia di bank. Dia cerita waktu dia nak ambik duit, ada orang tepuk belakang dia, dan sedar-sedar dia tengok berjuta duit hilang dalam bank!!Aku tanya dia samada dia perasan ke tak, dia jawab langsung tak..hebat!

Paling polular sekali kes hilang henpon, tak kira di mana aje, tak kira tempat mesti ada je yang akan hilang. Yang paling aku kagum ngan orang sini, dalam angkot pon mereka boleh curi henpon, ntah silat dan ilmu apa yang diorang pakai, henpon dalam poket boleh je diorang seluk. Turun dari angkot sedar-sedar dah hilang...hebat!

Laptop pulak, tak kira kita ada dalam rumah ke, luar rumah ke, bawak pergi kelas ke, kalau cuai sikit, pasti hilang jugak. Aku sendiri pon pernah hilang laptop! Hilang waktu aku tengah tido dalam bilik, dia masuk ikut tingkap dan ambil, padahal aku ada je dalam bilik tu, berani btul!

Ade kawan-kawan aku tertido, lupa nak kunci rumah atau bilik pon senasib dengan aku, bangun-bangun tengah mamai hilang pulak laptop kesayangan dia tu..hebat!

Dalam beberapa bulan ni, syaiton-syaiton ni berleluasa! Macam buat operasi besar-besaran di J-Town! Aku rasa lebih kurang 3-4 motor kena sapu dalam sebulan tu! Dikunci pon kena bukak, tak dikunci pamer-pamer sesedap rasa apatah lagi.

Ada kawan aku baru je beli motor, mahal pulak tu, first hand baek punya.. putih mata kena curik...macam polis lak aku tengok buat OPS..OPS CURTI (Operasi curi sesedap hati) , dan dak-dak malaysia ni la yang jadi target nya.

Yang jadi kebimbangan aku sekarang adalah KEBERANIAN para pencuri. Aku kadang-kadang kagum tengok pencuri kat sini. Beza macam pencuri di malaysia, pecah rumah, bawak parang, ade orang dalam rumah melawan silap la, kena tetak!

Tapi orang sini ada SENI MENCURI , tak tahu la diorang serapah dulu ke or memang berlatih beribu-ribu kali dengan member sendiri ke, datang dekat dengan kita, tangan tu panjang je ke poket ko, balik-balik rumah, raba-raba poket tengok dah hilang rupanya dompet or henpon.


Sekarang??


Tentera penyamun perompak ni dah makin BERANI! kalau dulu SAY NO TO PHYSICAL CONTACT sekarang dah ubah CODE OF THIEF!!

Baru je dua hari lepas, junior aku perempuan jalan nak balik, malam dalam jam 7pm, diorang jalan ramai-ramai, tetiba ada mangkuk-mangkuk bermotor tegur-tegur mereka dan tetiba nak rampas beg sorang kawan mereka.

Diorg cuba rampas sambil naik motor, terkejut la junior-junior aku, tak pernah jadi macam ni lagi. Masing-masing cuba la nak selamatkan kawan diorang, pukul-pukul, orang tu dan nasib baik la barang kawan dia tak kena rampas. Mangkuk tu lari naik motor. Aku dengar luka-luka jugak mangsa sebab nak selamatkan beg dia.

Baru je pulak tadi pagi, junior aku jugak, tengah trauma lagi sekarang nih, jam 3am ada orang masuk ke dalam rumah, nasib la dia masih terjaga waktu tu, cantek lak timing tengah diarrhea, jadi tak boleh tido (ade berkat jugak dapat diarrhea ni..hehee), dia perasan orang tu amek laptop dan henpon. Dia kata tengah blur jadi hanya mintak tolong orang tu letak balik barang-barang tu dan suruh blah dari rumah. Nasib pencuri tu dengar cakap.





Nasib baik lah pencuri tu chow macam tu je, bayangkan kalau dia amek inisiatif buat apa-apa kepada perempuan tu, tak ke payah nak settle. Kalau ikut pola aku tengok ni, mereka dah semakin berani bila mencuri.

Aku rasa sekarang ni musim nak sambut Chinese New Year, masing-masing tengah sengkek so nak cari la duit lebeh (walopon tak sambut pun perayaan tuh).




Jadi rakan-rakan sekalian, saya nak mintak:

1. Jika perempuan-perempuan nak jalan memalam, tolonglah ada orang teman jalan sekali.

2. Handbag awak tu besa, bawak-bawak la apa yang patut. Pepper spray ke, kayu kecik ke, penyapu lidi ke, pokoknya yang boleh korang pakai untuk pertahankan diri. Jangan bawak pistol sudah, penat nak menjawab kat bapak polisi. (senapang angin yang ada jual di tepi-tepi jalan boleh dipertimbangkan..huhu)

3. Waktu dalam angkot, sentiasa lah korang check henpon dan dompet, bila nak turun pun buat benda sama, pastikan tak ada apa yang hilang.

4. Tolonglah jangan lupa nak kunci bilik umah, tak kira la korang ada dalam bilik apa lagi kalau nak keluar! Ni aku perhati bila aku masuk rumah korang tebungkang tido, bilik tak berkunci. Jangan nak yakin sangat tak kena curi!

5. Motor tu kunci pakai mangga besar-besar!!

6. Kuatkan ilmu agama sikit, moga-moga tak kena tiup serapah!baca la apa-apa doa pendinding untuk keselamatan diri.

7. Kalau nak lebih selamat lagi, pergi belajar ilmu mempertahankan diri! itu pon bagos gak

semoga tak ada lagi la perkara seperti ni berulang. Kepada semua mahasiswa, minta untuk lebih berhati-hati. Jika ada apa-apa tolong beritahu kepada persatuan dan kami akan fikirkan cara untuk mengatasi masalah ni.


BERHATI-HATI!!

sekian..





Comments (12)

umah sape yg die masuk?
yg girl tu suruh ltk balik?

rumah HAWA..2nd year..

pagi tadi umah dia masuk pencuri..nasib la tak buat pape kat dia..

haih~~

p/s: hawa..sori reveal kan nama ko..jangan mara yeee

tu la..dulu rumah aku pon penah!
mlm b4 qurban aku ngan mina balik jalan kaki dr alpina ke sukawening kol 3 pg..
bile smpai umah kan..aku lupe kunci pintu..
time tu aku tgh masak kat dapur..mina tgh potng bawang kat tgh..
pintu tu org bukak n org tu tny rumah idra..kawan aku tergamam n lelaki tu terus blah..hoho sejak tu browenely sentiasa kunci pintu dan bilik:)

sebab tuh la aku risau..macam umah sebelah tuh,aku leh masuk sesuka hati..
kalo x kunci pintu umah xpe lagi..kurang-kurang kunci pintu bilik..

kadang-kadang aku masuk bilik tengok tengah tido..kalau la aku ni pencuri..senang-senang jek aku sebat barang-barang diorang.

bagus lah kunci, lagih la umah pompuan..hati-hati tau!!

Indra...hohoho.nampak gaya itulah orang yang sama masuk bilik ajie dan rumah hawa...

kali ni kte kne pakat2 laa..

kalo menda macam ni jadik lagi, dah ade counter measures

syok kalo dapat tangkap..belasah sesedap rasa la!!

tak kesa la back up dia ketua polis kabupaten pown!! dah tak dapek nak ditolong!!

warghh!! geram nye aku!!

*sekali lagi aku teringat saat laotop aku kena curik, mencarut-carut aku dalam blog ni!!*

whoa..PEDCA pon penah tau..
time sume org pegi smyg terawih, die boleh masuk sesukati..
seb bek ade sorg kt umah..but still my laptop die sempat kebas..

but guess what, die tak sempat lari with my laptop..satpam jumpe blk blkg semak..aish mmg rezeki..

humm..takot laaa..

ntah le balqis..

kat sini otak memasing fikir satu benda je..camne la aku nak curik barang-barang orang malaysia!!

dia igt kite ni kaya la sangat!!sakit nye lah ati akuh!!!

bagi la anak-anak ko tu makan duit haram!!

SALAM..
takpe..takpe..tak kesah la nak reveal nama saya kat sini pun.yang penting dapat bagi pengajaran kat orang lain..huhu
J-town semakin panas!!haih~
berhati-hatilah ye anda semua..
modus operandinya seakan sama di semua kawasan..bengong sungguh deme nih!!hailah~~kalau dapat tolong lah belasah si bedebah itu ye.huhu

memang kalau jumpa aku lanyak dia cukup-cukup..

panggil sume member-member belasah samapai lunyai..rasakan akibat nak sangat curi duit orang!!

semoga ko nye trauma dah makin kurang k..sangat terkejut dengar ko jadi macam tuh~~

bro..kurang tak kurang trauma,malam tadi sy takut mau tido jugak lorhh..huhu.habes sume lampu yang ada kat umah ni saya pasang.pintu tu bape kali cek bagi konfem dah kunci..ingat macam dah tak trauma tapi rupanya masih trauma lagi..haiya~
timekaseh la cepat update ngan berita ni.rupanya ramai je yang kena semalam.kalau saya tak buka konfem tataw citer yang lain2 tu..huhu

aku dah dah agak dah post trauma syndrome...

aku pun sampai skang still ade sakit tuh..bukan ko sorang jek..

tetiba bgn tgh malam check hp and laptop ada lagi ke x kat tgn..sume ah..mmg sgt trauma!!