VVIP BLOG INI

Mematangkan Persatuan (PKPMI)

Posted by ||Aku Pemikir|| | Posted in | Posted on 1/27/2010 06:27:00 am

Salam,

Aku baru je balik dari menyertai dari program Perhimpunan Mahasiswa Islam Seindonesia (PERMAI). Seronok aku lihat mahasiswa-mahasiswa Islam dari pelbagai kawasan datang menghabiskan duit biasiswa masing-masing demi nak dengar dua hari ceramah ustaz Hasrizal.

Aku kagum dengan pelajar-pelajar di sini, bila kata ade program agama je berlumba-lumba kata nak g, hari je lebih kurang 220 orang yang setai program, sebenarnya ramai lagi nak datang, tapi Awang, Pengarah PERMAI kata tak boleh dah sebab kalau bertambah lagi orang yang datang bertambah banyak lagi la subsidi yang awang kena cari.

Kagum sangat aku tengok awang, aku fikir pada masa tu, kalau lah aku yang jadi pengarah projek, apa salahnya nak mintak yuran lebih sikit nak kurang kan defisit, tapi itu lah dia beza orang macam aku dengan orang macam dia.

Apabila dah ada peluang macam ni ada nye pelajar-pelajar dari tempat yang lain, aku pun ambillah peluang ni untuk berjumpa dengan semua wakil pelajar yang ada. Ada perkara yang aku nak sampaikan dan yang paling penting aku nak dengar masalah daripada mereka yang berlaku di kawasan masing-masing.









Gambar-gambar di atas adalah gambar semasa perjumpaan dengan semua wakil yang menyertai program PERMAI


Pertama, kami yang berada dia dalam meeting tersebut dah sepakat bahawa PERMAI akan DILETAKKAN di bawah program PKPMI Pusat. Alhamdulillah selepas dua kali PERMAI dianjurkan, barulah sekarang ianya diselaraskan di bawah persatuan.

Kedua, kami berbincang mengenai fungsi persatuan pelajar itu sendiri. Banyak perkara yang aku nak beritahu apa harapan aku mengenai persatuan.


'Mematangkan Persatuan'


Itu adalah diantara perkara yang aku beritahu kepada semua wakil yang ada.

Rakan-rakan semua, aku yakin banyak diantara kita yang mula untuk berjinak-jinak di dalam persatuan, tak kiralah persatuan pelajar (PKPMI) ataupun Kelab UMNO. Dan ini adalah satu progress atau anjakan paradigma yang sangat lah baik dan dialu-alukan.

Daripada ngabehkan masa ko melompat-lompat tak tentu hala, baik gunakan sepenuh usaha dan tenaga untuk berbuat sesuatu. Bukan aku tak bagi langsung korang menonton wayang kesana sini, aku pon buat jugak, akan tetapi sampai satu masa kita kena faham dan sedar bahawa dalam dunia kita sekarang ni ada perkara yang kita kena ambil berat dan tumpukan.


KUALITI dan KETERAMPILAN DIRI

Benda ni dah banyak kali aku beritahu kepada pelajar, kenapa penting sangat nak cakap? Memang penting, adakah korang ingat apabila korang dah pulang ke malaysia nak kerja orang akan tengok kertas ijazah korang tu je?

Banyak lagi perkara yang diorang akan selidik dah perhati.. Bayangkan bila pelajar perubatan pulang nak kerja jadi HO, korang dah separuh mati kerja tetiba pulak ada supervisor ko kate dia nak buat program kesedaran tentang HIV sebagai contoh, dia mintak ko tolong rancangkan. Kata lah waktu belajar dulu haram tak pernah nak sertai mana-mana aktiviti pelajar. Dulu masa muda-muda trang tang tang kerja bukak buku, tak pun tido ,tengok wayang, main facebook tak pun DOTA.

Tak ke ko kelam-kabut nak buat. Macam mana nak planning, macam mana nak brainstorm, apa je biro yang nak kena tubuhkan, sapa je orang yang ko nak pilih, sapa nak uruskan pasal orang kampung, sapa nak jumpa pemimpin masyarakat kat sana. Ini semua adalah perkara yang perlu ko buat. Tapi kalau tak de pengalaman macam manakah?

Nampak bila adanya persatuan yang ada sekarang korang ambik mudah, tapi nak bagi korang nampak yang sebenarnya perkara-perkara inilah yang akan membantu korang semua apabila nak kerja nanti..

Berbalik kepada cerita aku pasal MEMATANGKAN PERSATUAN. Aku beritahu kepada semua wakil, yang kita ni dah tua, umur pun dah besar, dah boleh dah kut nak timang anak. (Tapi jangan timang sebelum kawen lak, kang aku lak dipersalahkan kate aku yang suruh buat..hoho)

Aku mintak kepada semua wakil jangan kita samakan persatuan yang kita sertai semasa sekolah dulu dengan persatuan yang kita sertai semasa universiti. Ada beberapa perkara yang peru kita ambil kira.

Jika dulu membuat program adalah segalanya-galanya. Semakin besar program maka semakin baguslah kredit yang akan kita dapat daripada semua. Tak kira adakah program itu bermanfaat atau program itu mencapai atau tidak objektif yang ditetapkan, itu dah jadi perkara no. 2.

Sekarang yang aku nampak pun sama, semua terlalu menumpukan kepada membuat program, jadi habislah KERINGAT dan KUDRAT dikorbankan demi untuk menjayakan sesuatu program.
Dan bila dah habis program itu maka gembiralah semuanya dan terus duduk semeja rancang program apa yang nak buat selepas ni.

Kawan-kawan, aku tak kate buat program itu tak baek. Tapi aku selalu kata kepada semua.


'PROGRAM ITU ADALAH SEBAGAI ALAT UNTUK KITA MENCAPAI SESUATU OBJEKTIF'


Jadi bagi pendapat aku, program hanya sebagai wadah untuk kita mencapai sesuatu objektif yang kita terapkan untuk kebaikan para pelajar

Jadi, apa je yang aku bayangkan dalam persatuan?

Kalau aku nak cerita pasal persatuan, ada dua perkara aku selalu fikirkan:

1. Jangka masa pendek

Untuk jangka masa pendek ini, program yang kita buat adalah untuk menarik minta pelajar-pelajar untuk terus berpartisipasi dengan persatuan. Kita bagi program-program yang bermanfaat kepada mereka, bagi mereka suka kepada apa yang kita buat, dan insyaallah untuk ke depannya mereka akan terus datang ke program dan yang lebih cantik lagi mereka akan sama-sama nak bantu dalam menjayakan satu acara.

2.Jangka masa panjang

Ini yang paling aku tekankan kepada semua, tak guna buat program tapi akhirnya bila ke alam pekerjaan semua itu dilupakan. Ini menjadi beban kepada pimpinan persatuan yang aku nak mereka galas.

Yang aku nak mereka lakukan adalah bagaimana nak BENTUK pelajar menjadi manusia yang VERSATILE. Dari pelajar itu kosong tak tahu apa-apa, menjadi tanggungjawab persatuanlah untuk memberi segla ilmu dan pengalaman kepada mereka supaya pada akhirnya nanti mereka menjadi sesorang yang mempunyai KUALITI.

Ini bukan mudah wahai pimpinan persatuan semua, ini bukan kerja 2-3 bulan, mungkin amek masa sampai tamat pengajian, itu pun kadang-kadang masih belum cukup.

Tapi kena berputus asa ke??

Nop!! Jangan sesekali nak putus asa, kalau bukan anda yang buat sapa lagi kita nak harapkan??



Jadi saya sebagai Yang Dipertua PKPMI Pusat, menyeru kepada semua pimpinan cawangan PKPMI, matangkanlah persatuan kita, cari jalan bagaiman nak bentuk PERIBADI pelajar untuk menjadi seseorang yang hebat. Itu lebih penting dari mencari glamor dengan buat macam-macam program.

Hebatnya pemimpin itu bukan berjayanya dia mengelolakan satu program, tapi hebatnya dia apabila dia berjaya membentuk KUALITI pelajar dengan ACUAN yang mereka rasakan sesuai untuk diaplikasikan di kawasan mereka.



Peserta program dari Bandung


MATANG!!!


sekian....




Comments (0)