VVIP BLOG INI

Perjumpaan Wakil Pelajar Bandung Bersama Menteri Penasihat Kedutaan dan Pengarah MARA Di Bumi J-Town

Posted by ||Aku Pemikir|| | Posted in | Posted on 1/27/2010 10:07:00 pm

Salam,

Aku baru jek balik daripada perjumpaan bersama Menteri Penasihat Kedutaan Besar En Hanip, Pengarah MARA, Pn Uyon dan juga pembantu Pn Uyon, En Jefri. Perjumpaan tu tadi dihadiri oleh 10 wakil pelajar yang terdiri daripada 3 pelajar MARA, 3 JPA, dan 4 wakil berbilang bangsa.

Kalau dengan Pn. Uyon ni memang aku sendiri dah biasa dengan dia. Dia memang selalu datang ke Bandung atas macam-macam tujuan kerja. Dah habis kerja dia selalu la dia call dan mintak adakan perjumpaan dengan student terutama dengan student MARA.

Memang sangat bersyukur ada Pengarah MARA macam dia, selalu jugak nak dengar masalah student. Jadi kurang-kurang kitrg ni adalah tempat nak ngadu, tak de lah bila nak cerita masalah terus kena reject. Tak ke bengkek hati ko bile kena tolak direct macam tu je.

Dah kami pelajar Bandung sangat berbesar hati dengan kedatangan Menteri Penasihat Kedutaan En Hanip kerana sudi nak luangkan masa untuk turun jumpa dengan student, walopon tak jumpa semua, kurang-kurang kami yang jadi wakil dapatlah nak bagi tau apa yang mungkin menjadi masalah pelajar yang ada di bumi J-town ni.


wakil student bersama orang besar yang datang



Pengarah MARA, Pn Uyon



Tengah menyantap makanan


En Hanip, Menteri Penasihat Kedutaan



Bila dah ada orang-orang besar macam ni datang ke tempat kami, tak kan lah nak lepaskan peluang nak sembang-sembang bitau apa masalah kan. Banyak jugaklah perkara yang aku dan wakil-wakil tanya kepada dia. Ni aku simpulkan kat bawah:

1. Isu imigrasi

  • Banyak perkara yang tak selesai dengan isu ni. Isu surat izin belajar yang lambat untuk dapat dan masalah harga KITAS yang berubah-rubah setiap kawasan.
  • surat izin belajar makin lambat nak dapat sekarang. Lebih dari sebulan baru nak dapat. Kalau pelajar agama lagi teruk, 4-5 bulan baru nak dapat.
  • Jadi cadangan aku kepada En Hanip adalah supaya pelajar dapat diberikan VISA PELAJAR dan jika tidak boleh sekurang-kurangnya mengurangkan birokrasi dari Jakarta untuk mempercepatkan pengeluaran surat izin belajar.

2. Isu Kemasukan Pelajar ke Indonesia

  • Aku minta agar makin ramai pelajar yang dibawa masuk ke Indonesia supaya lebih banyak peluang yang akan pelajar malaysia dapat untuk belajar dalam bidang-bidang kritikal sebagai contoh bidang perubatan.
  • Aku cadangkan agar dapat lah dari pihak kedutaan dan pihak penaja untuk mencari agen-agen yang berpengaruh dijadikan sub contract di bawah pihak penaja dan akhirnya dapatlah pihak penaja atau pihak kerajaan mengambil orang yang benar-benar mempunyai kualiti untuk belajar di sini.

3. Isu keselamatan mahasiswa

  • Ini menjadi kebimbangan En Hanip sendiri mengenai isu kedua-dua negara.
  • Mungkin sekarang isu makin reda tapi tak tahu masa depan macam mana.
  • Bagi aku sekarang isu dah tak de tapi yang jadi kebimbangan adalah jenayah yang semakin berani dan berleluasa.

Ada lagi beberapa perkara yang kecik-kecik kitrg bincangkan. Tapi aku sangat seronok sebab En Hanip memang nampak bersungguh-sungguh nak bantu. Memang jadi harapan aku untuk dia bantu kami pelajar yang ada di Indonesia ni dengan masalah-masalah yang ada.

Macam tu jugak dengan Pn Uyon dan En Jefri. Mereka memang sepenuh hati dengar luahan hati pelajar ni. Aku harapkan agar segala masalah yang kami ada di sini dapat di selesaikan. Kalo tak dapat semua sekurang-kurang nya dapat dikurangkan SEMINIMUM mungkin.

Terima kasih sekali lagi kepada En Hanip, Pn Uyon dan En Jefri kerana sudi datang ke tempat kami. Harapan aku sangatlah besar agar mereka terus mendengar segala masalah kami di negara asing ni. Kami tahu mungkin masalah tak boleh nak selesaikan tapi asal dapat nak cerita tu pon dah kira sangat berpuas hati dah.


BERTERIMA KASIH!!!

sekian...

Comments (0)