VVIP BLOG INI

Mahasiswa Di Indonesia Perlu Menguasai Loghat Tempatan

Posted by ||Aku Pemikir|| | Posted in | Posted on 1/19/2010 09:40:00 am

Salam,

Waktu aku di Kedah, aku ada berjumpa dengan kawan ayah aku, dia orang Bogor. Memang ayah aku ada introduce kan aku dengan dia sebelum aku jejakkan kaki aku di bumi Indonesia ni. Kononnnya untuk jaga aku lah kalau aku ada apa-apa masalah di sana.

Aku memang tak pernah berjumpa dengan dia, setakat SMS dan call je. Dia pun tak pernah jugak tengok muka aku. Kebetulan pulak dia datang ke Kedah hadir sama dalam program agama tu.

Tengah rehat jap makan tengah hari, dia duduk pula di sebelah aku, mula-mula tak perasan, bila dah nampak dia, aku ambil la peluang ni untuk tegur dia..

'Salam, hafidz pak, dari Bandung'

Pak cik tu tenung je muka aku..

'Kumaha damang pak? (Bagaimana khabarnya pak?)'

'Owh, baik-baik'..bapak tu jawab

'Iraha nyampe ka die? (Bila sampai ke sini?)'

'Barusan, dari Pulau Pinang'

'Parantos tuang pak? (Sudah makan?)'

'atos...atos..'

Habis sampai situ je perbualan aku dengan pak cik tu, nampak muka dia memanglah blur-blur. Hilang selera aku nak teruskan perbualan dengan dia.

Akhirnya lepas habis program malam tu, ayah aku pun ada tanya yang aku ada tak jumpa pak cik tu.Aku pun kata ada.

Ayah aku pun bukak cerita sebenarnya pak cik tu tak perasan orang yang tegur dia tadi tu aku. Aku pun tanya lah kenapa boleh tak perasan, bapak aku beritahu yang mamat tu BANTAI CAKAP Bahasa Sunda dengan dia. Dia ingat aku ni teman senegara dia.

Kembang kempis lah idung aku. Boleh dia ingat aku ni orang Indonesia.

Macam tu la kawan cerita dia. Bukan aku nak kate aku hebat..tak pun..padahal soalan yang aku tanya kat pak cik tu soalan lazim yang selalu orang pakai pun..nampak je macam gempak..hoho

Kita tahu apabila kita dah berada di tempat orang, yang paling penting adalah kita perlu menyesuaikan diri dengan BUDAYA dan BAHASA penduduk setempat. Jadi, aku ngan rakan-rakan aku yang lain pon mengambil inisiatif untuk belajar bahasa Sunda..


Seronok!!


Banyak kepentingan kalau kita belajar bahasa mereka, paling penting adalah untuk merapatkan hubungan, ye lah, siapa tak suka kalau ada orang asing belajar bahasa ko. Ini vital untuk semua supaya kita dapat blend in dengan masyarakat tempatan dan diorang akan senang dengan kita.

Aku bagi contoh kepada mahasiswa yang ambil medic, bayangkan sekarang ko tengah nak ambek history pasal sorang pak cik tua, dia pulak tok-tok cakap Jawa, tak ko garu-garu dagu ko? Terpaksa la ko panggil kawan Jawa ko untuk jadi translator.

Dan tak semestinya kalau ko belajar bahasa mereka sekarang, nanti bila balik ko dah tak pakai...ko kena la optimis, mana tahu satu hari ko dah bukak syarikat sendiri, dapat pula pelanggan yang datang dari Sumatera, ko pulak pandai cakap Padang, mau dia tak percaya kat korang? Kompem-kompem la korang dapat projek tu.

Dengan korang belajar bahasa mereka, insyaallah kalau la ade lagi ketegangan antara Malaysia-Indonesia, korang akan selamat. Semua pun kenal korang macam mana dan tak akan terpengaruh dengan berita. Tapi kalo korang pon tak reti nak bergaul, dah la diorang tak nak back up korang, halau korang dari tempat dia pon mungkin boleh jadi.

Sekarang perlu ada SIKAP PROAKTIF daripada setiap pelajar. Boleh juga daripada PERSATUAN PELAJAR sendiri cuba untuk mulakan perkara ini.

Dengan ini saya MENYARANKAN kepada semua 16 cawangan PKPMI :


1. Buat kursus bahasa tempatan di tempat korang.

Aku rasa adalah baik kalau korang cuba bukuk kursus bahasa tempatan di tempat korang sendiri. Tapi jangan lah buat sekali dua jek, mungkin boleh buat usahasama dengan SMA mana-mana mintak guru dia ngajar ko, kuat la sikit asas tu nanti.


2. Buat pertandingan atau minggu bahasa

Ini kalau korang larat buatlah


3. Galakkan kawan-kawan banyak berborak-borak dengan jiran tetangga

Ini yang korang kena buat selalu. Jangan asyik belajar teori tapi bila masa nak pakai otak blank. Selalu sembang-sembang dengan jran tetangga, pakai ayat-ayat lazim yang diorang selalu guna sampai korang dah tak segan nak pakai. Korang tak perlu la nak hapal ayat-ayat superb/puitis sangat, bukan nya nak belajar sastera bahasa diorang pon.


Jadi, dengan ini saya sebagai Yang Dipertua Persatuan Pelajar (PKPMI) MENYERU kepada semua pelajar yang ada Indonesia, belajar lah bahasa mereka. Aku berani kerat jari tak akan ruginya korang korbankan sikita masa dan usaha untuk belajar bahasa mereka tu


BELAJAR!!


sekian...

Comments (0)