VVIP BLOG INI

PERMAI Bandung 2010 : Penuh Informasi, Mengerat Silaturrahmi

Posted by ||Aku Pemikir|| | Posted in | Posted on 1/25/2010 06:38:00 am

Salam

Aku balik daripada Malaysia hari Jumaat malam, kelas bermula hari Isnin, memang sengaja aku nak balik awal pun, sebab aku memang dah plan nak hadir ke satu program ni yang dibuat di Bandung. Program yang aku maksudkan tu adalah Perhimpunan Pelajar Malaysia Islam Seindonesia (PERMAI).

Program ni baru kali kedua dibuat di Indonesia. Kali pertama dibuat di Jogjakarta tahun 2008 hari tu. Yang mantapnya Ustok (Isa), Presiden UPIMI di Jogja merangkap Pengarah PERMAI dulu dengan selambanya serah tugas kepada pelajar Bandung untuk buat pulak. Jadi dengan paksa relanya kawan aku Awang (Zulhazwan) mengambil tugas tu dengan penuh dedikasi..haha..

Memang program ini boleh dianggap program keagamaan yang paling besar di Indonesia kerana telah memanggil pelajar Malaysia di seluruh Indonesia. Pelajar yang hadir adalah pelajar dari Surabaya, Indera Mayu, Jakarta, Makassar, Bandung, Jogjakarta dan Jerman Institut yang di Malaysia. Pelajar dari Malang sebenarnya nak datang tapi sebab ade exam terpaksa batalkan last min, sangat sedih~~

Program itu dibuat selama 3hari 2 malam. Dan yang paling best nya pasal program ni adalah penceramah yang diundang!! Ustaz Hasrizal in d HOUSE!!!

Sapa yang tak kenal ustaz Hasrizal ye dakk?? Orang-orang yang cenderung pasal hal agama pasti pernah dengar nama dia. Berapa banyak kali dah keluar tv muka dia..kiut-kiut comey~~

Dan lagi pulak dia memang aktif blogging, saifulislam.com...kalau aku masuk memane blog kengkawan aku pasti dia nye blog akan di link, menunjukkan kemasyhuran dia dalam dunia ustaz-ustaz nih..






Ustaz Hasrizal


Ustaz Hazrizal, Awang, En Azman dan Kang Harry


Bergambar bersama ustaz dan VIP



Comey tak Ustaz Hasrizal?? :)


Aku tak pernah jumpa dia ataupon dengar ceramah dia. Orang kata dia bagus, aku mula-mula tak percaya sangat la (sori ek awang..heee), aku nih memang susah sikit nak impress dengan ustaz-ustaz, kalo setakat reti cakap tapi sebenarnya kosong tak de isi, haram aku tak mau dengar,sebab memang banyak ustaz yang camtu yang aku jumpa.

Bukan aku nak merendahkan ustaz, cuma sebab kita pun dari kecik belajar agama, kadang-kadang ada ustaz yang ulang-ulang benda sama yang aku dah belajar dulu. Ayat lazim ceramah la boleh dianalogikan, macam tak ada idea lain, aku jadi bosan lah.

Tapi bila aku dengar je ceramah dia, nganga aku, mana tak nye, dah la cakap lancar pastu dengan cara penyampaian yang menarik, pendekatan yang mudah difahami dan ilmu yang tersangat la luas, aku jadi terbukak hati nak dengar.

Daripada dia sendiri ada dalam 4 slot dan tema untuk PERMAI kali ini 'ISLAM dan MUSLIM : DULU, KINI, dan MASA DEPAN'. Yang lagi aku tertarik dengan ustaz nih, dia ni sedang nak amek master dalam Tamadun Islam, dan aku memang suka pasal sejarah-sejarah ni. Dengan cara dia menerangkan pulak tamadun Islam yang dulu dan mengaitkan sejarah dengan kehidupan seharian kita dan mengambil apakah nilai-nilai yang boleh kita pakai untuk meningkatkan iman kita, lagi lah jadikan aku pandang muka dia tak berkedip-kedip. KAGUM!!

Yang aku boleh rumuskan daripada apa yang dia nak sampaikan dengan ceramah beliau dalam 2 hari tu adalah bagaimana nak PERCAYA UNTUK BERJAYA.

Aku suka dia buat satu analogi. Kita sedang bawa kereta dengan laju. Tetiba kereta yang arah bertentangan buat high beam, pastu kereta selepas dia pun high beam jugak, disebabkan itu kita perlahankan kereta kerana percaya high beam tu tandanya amaran sebab ade bapak polisi di depan.

Tapi kan kita masih tak tahu di depan akan ada polis? Kenapa nak perlahankan kereta? itu lah namanya PERCAYA!! dengan TANDA-TANDA yang telah diberikan maka kita percaya yang sebenarnya di depan ada polis.

Begitu juga dengan Allah. Kita kan tak pernah nampak Dia, mengapa kita masih menyembah-Nya. Jawapannya adalah sama kerana dengan TANDA-TANDA kekuasaan yang telah Allah tunjukkan maka oleh sebab itu kita perlu percaya bahawa kita WAJIB beriman kepada Allah Yang Satu.

Beliau sangat menekankan bahawa apabila kita PERCAYA kepada perkara yang masih belum kita nampak, maka kita akan berusaha ke ARAH itu. Kalau dah NAMPAK baru nak PERCAYA. sebenarnya kepercayaan kita kepada sesuatu tidak kuat.

Sebagai contoh dia ambil satu hadis nabi yang sangat polular mengenai janji Rasullullah mengenai umat Islam pasti akan menawan Constantinopale, masa tu umat Islam sedang berperang, untuk menaikkan semangat tentera maka dia beritahu hadis ni kepada semua. Masing-masing pening betul ke statement yang Rasulullah buat.

Akan tetapi kerana percayanya mereka kepada Rasullullah yang tak akan pernah berbohong itu maka mereka terus dan terus berjuang. Banyak cobaan yang dibuat dan akhirnya setelah 800 tahun dibawah pimpinan Mohamed Al-Fatih, Constantinopele (Istanbul) brjaya ditawan, MASYAALLAH!!

Kalau aku nak cerita satu-satu memang panjang, boleh buat syarahan la daripada ceramah di tuh. Yang penting dia memikat hati aku dan dia boleh buat aku gelak berdekah-dekah. Ada je lawak yang dia buat dan lawak dia semua lawak yang ade kelas..bukannya nak meloyar buruk tak tentu pasal.

Banyak ilmu yang dah aku dapat, banyak fikiran yang telah dibukak dan yang penting hati aku rasa makin dekat dengan-Nya.

Disamping itu juga ada penceramah kedua iaitu Kang Harry, dia dipanggil untuk membuat ceramah motivasi kepada peserta. Seronok jugak tengok cara dia, macam-macam gaya kitorang buat yang kononnya nak menyemangati kitrg nih..huhuuu..

Saya nak ucapkan terima kasih kepada Ustaz Hazrizal atas ceramah beliau yang begitu mengesankan jiwa. Insyaallah ada peluang kita jumpa lagi. Begitu juga kepada kang Harry, moga nanti buatlah lagi jika ada program-program yang lain pulak.

Nak ucapkan juga syabas dan tahniah kepada Awang dan the crew telah bertungkus lumus sejak 5-6 bulan lepas nak pastikan program ini berjaya.

Kepada rakan baru yang aku jumpa dalam program tu, salam perkenalan dan moga silaturrahmi itu akan terus berkekalan.. :)


PERCAYA UNTUK BERJAYA


BEST!!!


sekian..

Comments (2)

Assalamualaikum bos.

Terima kasih kerana sudi hadir dan berkongsi maklum balas di blog. Semoga manfaat PERMAI 2010 berkembang dan berterusan hendaknya.

Percaya Berjaya!

Ust. Hasrizal Abdul Jamil

salam,

tak sangka saya tuan sudi nak datang ke blog saya..
rasa terharu pown ada..

yang paling pentingnya saya nak ucapkan terima kasih bebanyak kerana sudi datang ke bumi indonesia sekali lagi memberikan ilmu yang bermanfaat kepada kami semua..

semoga karier tuan hasrizal akan semakin subuh kerna berjuang di jalan Allah.. dan istiqamahkan perjuangan!! :)