VVIP BLOG INI

Sapa Tahu Apa Beza Highway Malaysia Dan Indonesia? Angkat Tangan!!

Posted by ||Aku Pemikir|| | Posted in | Posted on 1/17/2010 05:35:00 am

Salam,

Aku baru je balik dari kedah, ada program agama di sana, satu family aku pergi, semangat betul walopon jauh.

Kitorang pergi ada dalam dua kereta, ayah dan mak aku pergi ngan adik-adik aku yang kecik, aku dan adik ketiga aku pergi dengan kereta adik kedua aku (FYI, adik aku kedua dah kawen!! isteri dia dah nak beranak dah hujung bulan dua ni..malu aku jadi abg sulung..T_T)

Jadi macam biasa ah kalau nak pergi ke kedah kena la masuk highway, lama la jugak nak sampai, dalam 5 jam lebeh, adik aku pun boleh tahan, bawak kereta macam pelesit, aku yang kat dalam tu cuak-cuak..haha

Sampai je masuk highway, aku pun duk perhati la Malaysia punya highway ni, tetiba pulak dalam otak aku terfikir pasal highway kat Indonesia tu..Meh sini aku listkan perbezaan kedua highway Malaysia-Indonesia


1. Struktur highway

Yang ni memang aku tak payah nak puji banyak, highway Malaysia memang cantik!!! macam-macam bentuk boleh aku tengok.

Kalau Indonesia pulak, bagi aku diorang buat highway ni macam asal ada je, korek tanah, rata tanah, letak besi-besi pastu tampal ngan tar..itu la highway yang aku nampak kat sana.


2. Permandangan sekeliling highway

Aku duk perhati laa kita punya highway, kalau landskap yang tepi-tepi jalan tu macam-macam bentuk dan warna ada. Aku punya puji laa ketekunan pakcik-pakcik pemangkas rumput dan pokok tu, rajin dan teliti sungguh buat kerja. Tak pernah aku tengok scenery tepi jalan tu kusut-masai macam janggut tak potong setaun.

Kalau di Indonesia, macam tak je, kalau ada pun sikit....


3. Jenis kenderaan yang boleh masuk highway

Yang ni aku nampak ada lain sikit Malaysia-Indonesia, kalau di Malaysia, semua jenis kenderaan pun boleh masuk highway, tapi kalau di Indonesia MOTOR TAK BOLEH masuk highway.

Aku dulu macam tak boleh nak terima kenapa tak bagi ja diorang pakai, tapi bila aku tengok volume motor yang ada kat sana punya la banyak, bayangkan kalau diorang masuk highway, macam segerombolan anak-anak bebek (itik) yang kiut sedang berlari-lari kat highway pun ada nanti..hehee..


4. TOL!!

Aku memang puji la Malaysia ni banyak betul highway yang dibina dari masa ke masa. Ada seorang putih ni pernah bitau, yang kita punya jalan ni still and still developing, kalau negara lain contoh Indonesia dah tak boleh, dah sesak sangat, tak de tempat nak tampal jalan dah.

TAPI!!! yang paling aku tak tahan bila ada banyak highway ni, banyak la tempat pakcik-makcik memanggil-manggil mintak duit (orang tol) .. haih..yelah, nak buat macam mana, bukan kerajaan boleh tanggung semua, nak tak nak kena buat perjanjian dengan syarikat swasta untuk cari modal.


5. Kenderaan awam di jalan

Ni satu lagi yang aku perhati lama dah, kalau di Malaysia aku sangat puji sebab sistem kenderaan awam memang sangat bagus dan teratur. Kita dapat tengok dulu macam mana kerajaan nak bagi sistem kita diperbaiki terus-menerus, BAS MINI (kalau sapa masih ingat bas pink tu ah) dimansuhkan atas sebab terlampau kecik dan ekzos tak reti nak lap..

Jadi kita dapat tengok la skang ni memang la bagus perkhidmatan, kalau tak mau naik bas or teksi, yang aku paling seronok kat KL ni ada train!! Ini la aku rasa spisies kenderaan awam yang menyenangkan idup aku sehari-hari, senang betul aku nak pergi ke mana-mana.

Tapi kalau kita tengok sistem kenderaan awam di Indonesia, tak berapa nak teratur dan masih lagi ada kenderaan-kenderaan tradisional. Yang paling popular sekali macam biasa la, ANGKOT!! Ada yang tak pernah tengok ek??





Angkot



Angkot ni memang la dah lama ada di Indonesia, dia akan panggil-panggil penumpang masuk sampai la penuh, kadang-kadang tak mo gerak selagi tak penuh, memang panas hati la, suka betul ngetep (berenti-berenti)!!!

Dan selain pada angkot, ada yang dipanggil tut-tut, banyak ada di Jakarta sahaja




Tut-tut


Banyak lagi lah kenderaan yang lain, kereta kuda pun still ada!! hmm..memang susah nak ubah sistem, sebab itu la mata pencarian rakyat diorang yang diorang mampu, kalau dibuang mereka nak makan apa, itu pun kena fikir jugak.


6. Tahap kesabaran dan toleransi Pemandu

Ini aku bagi 5 star kat Indonesia!! Diorang punya sabar di jalan memang superb!! Aku memang jarang tengok diorang marah-marah di jalan, kereta berenti tengah jalan pun diorang boleh sabar menunggu..wahhh..respek siut~~

Kalau orang kita?? Tak payah aku nak komen lebih-lebih..korang sendiri pun tahu....


7. Main-main hon di Jalan

Orang Indonesia hon kereta maksudnye AWAS!!! nak bagi peringatan supaya lebih berhati-hati..

Orang Malaysia kalau hon maksudnye..HOI, NAK CARI GADOH KE??!!! pantang hon sikit..


8. Lesen

Malaysia : WAJIB AMEK KELAS MEMANDU!!

Indonesia : BAYAR SUDEY!!!!



Itu lah kengkawan apa yang aku boleh fikir pasal higway Malaysia-Indonesia nih.. kalau ada raa nak tambah lagi, sila-sila lah tambah-tambah sendiri...

Walau di mana-mana negara pun, masalah highway dan kenderaan memang perlu diambil serius, macam-macam kebijakan yang dilakukan pemerintah negara untuk memastikan masalah ini dikurangkan SEMINIMAL MUNGKIN.

Apa-apa pun aku berdoa semoga negara kita dapatlah buat banyak lagi jalan-jalan yang bukan saje cantik nak pandang tapi juga bermanfaat demi mengurangkan lalu lintas yang semakin parah di mana-mana..


SOLUSI!!


sekian....

Comments (3)

Yoyo... mane ade org pangkas rumput? pangkas utk mende berdahan kayu la... nice post btw

setuju 111%!! hehe
and, highway malaysia byk lampu jalan..
highway sane, humm, gelap la gak..hihi

oh yang hon tu tak berapa betul kot.. macam lagi ganas je berbanding malaysia.. sikit2 hon..lagi2 kalau gerak lambat sikit waktu tunggu lampu isyarat menyala hijau..rasa nak cabut je hon satu2..blerghh