VVIP BLOG INI

Pro-Aspirasi Menguasai Kebanyakan Universiti Di Malaysia?!!

Posted by ||Aku Pemikir|| | Posted in | Posted on 2/03/2010 12:16:00 am

Salam,







VS








Walopon aku baru je ambik tahu dan amek kesah mengenai cerita-ceriti Pro Mahasiswa (Pro-M) dan Pro Aspirasi (Pro-A) nih, tapi sebab keinginan aku yang semakin menebal nak tahu jugak apa kah sebenarnya landskap politik mahasiswa di universitas di Malaysia menyebabkan aku nak gak korek-korek maklumat sampai ke lubang platipus.

Aku pun tak tahu nape aku sangat busy body dengan kisah diorang, tapi nak buat macam mana, bila kita dah berada dalam kepimpinan, sudah pasti kita nak tahu jugak corak kepimpinan yang di bawak oleh persatuan yang lain.

Pertama kali aku post satu entry mengenai cerita Pilihan Raya Kampus (PRK) UM, aku sangat terkejut respon yang aku dapat. Baru aku tahu ade jugak mahasiswa kita di Indonesia sama-sama perhati situasi politik mahasiswa di sana.

Baru lah aku tahu sebenarnya aku masih lagi kerdil dalam dunia politik mahasiswa. Patutnya aku kena amek tahu dan amek kesah. Jangan nak maen facebook memanjang~~

Daripada post yang lepas banyak komen-komen yang aku terima. Aku tak berapa setuju dengan cara diorang berdemo, dan jawapan yang aku terima berbeza-beza, ada yang sokong penuh buat demo dan ada yang rasa demo ni buang masa carik bala.

Apa-apa pon yang bagi pendapat dan pandangan, aku hormat semua pendapat korang, aku tak kan kate salah atau tidak, macam yang aku selalu kata, aku ingin membuka ruang dan peluang mengajak mahasiswa berfikir secara kritis.

Yang setuju dengan aku terima kasih bebanyak, yang tak setuju aku tak kan kate korang salah, pendapat masing-masing. Itu tergantung kepada pemikiran ante-ante semua, dari pemikiran akan membentuk keperibadian. :)

Apapon mulanya bulan baru, semangat aku membara-bara macam gunung berapi, bukan api yang melekat kat bontot kunang-kunang tuh. Api ini bukan hanya seketika tapi akan aku tiup supaya sentiasa menyala-nyala.

Aku nak supaya otak aku sentiasa terbuka mata aku sentiasa meneliti segala isu-isu mahasiswa di Malaysia, bukan apa, nanti ita dan mereka jugaklah yang akan menjadi pelapis negara. To know them you must understands them. Betul tak?

Habis mukaddimah aku, aku masuk tajuk utama, dalam komen-komen tu ada sorang hamba Allah yang post komen tentang keputusan PRK di sebahagian Universiti di Malysia (thanx ananymous!! dia tak tulih nama dia)

Bila aku perhati, aku terkejut, rupa-rupanya Pro-Aspirasi menguasai banyak universiti di Malaysia!! Ini keputusan yang aku dapat:


***********************************************


UPM - Pro-Apirasi menang 37 drp 48 kerusi

UIAM - Pro-Mahasiswa menang 17 drp 29 kerusi

UM - Pro-Aspirasi menang 24 drp 41 kerusi

USM - Pro-Aspirasi menang 38 drp 39 kerusi

UTM - Pro-Aspirasi menang 35 drp 45 kerusi

UKM - Pro-Aspirasi menang 21 drp 33 kerusi

UMT - Pro-Mahasiswa menang 11 drp 12 kerusi

***********************************************


Aku harap keputusan ni betul lah, takkan la dia nak bagi aku maklumat yang salah lak, bukan ade guna pown. Yang pasti sekarang kita dapat gambaran secara kasar tahun ini tahun keramat Pro-A!!

Aku rasa ada lagi jek universiti yang masih belum adakan PRK, aku akan teruskan pemerhatian aku.

Dan semalam aku tanya kepada sorang kawan aku dak UM. Aku tanya macam-macam kat dia soklan sampai dia dah bosan nak jawab..sori cha~~




Dan aku dapat gambaran yang lebih jelas lagi tentang PRK di UM.

1. untuk Pemilihan Majlis Perwakilan Mahasiswa (PMPM), ada dua jenis calon, calon fakulti dan calon umum.

Di UM, kawan aku beritahu setiap fakulti akan ada dua kerusi yang dipertandingkan untuk calon fakulti.

Jadi waktu penamaan, tak kesah la dua puak besar ni iaitu Pro-M dan Pro-A@ GERAK dan letak calon berapa ramai, kalau aku jadi diorang aku letak dua je la,huhu..pecah banyak undi susah.

Jadi calon fakulti hanya akan bertanding di kalangan fakulti mereka sahaja.


2. Yang kedua adalah calon umum

Calon umum ni pulak diambil dari mana-mana mahasiswa dari mana-mana fakulti yang berminat nak bertanding untuk kerusi tuh.

Calon umum lagi berat, kena ronda satu universiti untuk raih undi.

Selalunya calon umum ni orang-orang femes universiti yang selalu nampak muka dia kat memane majlis..


3. Aku tanya kawan aku, apa bezanya dan taraf dua jenis calon ni.

Dia kate walopon calon ni akan sama saje taraf dia dalam perwakilan mahasiswa. Yang akan jadi beza is selalunya MT Tertinggi akan dipilih di kalangan calon umum.

Diorang lagi banyak usaha kan, so kena la worth it apa yang diorang buat..huhu


4. Aku rasa mungkin kebanyakan universiti akan gunapakai sistem ni. Jadi jumlah kerusi yang dipertandingkan ikut la berapa banyak fakulti x 2 kerusi dan berapa banyak universiti akan allocate untuk kerusi calon umum.



Aku tanya dia apa cerita Pro-M dan Pro-A sebenarnya, dia banyak cerita mengenai pengalaman dia. Ade beberapa maklumat yang aku dapat, mengenai favorinisme kepada satu pihak.

aku tak sebut puak mana yang di favoritekan, terlalu sensitif, dari dia kata kalau lah ade akitiviti universiti pasti mereka yang akan dapat tender. Puak satu lagi diketepikan.

Walopon ade favorinisme dalam aktiviti universiti, aku tak boleh kate itu sama akan dilakukan dalam PRK, aku TAK ADA BUKTI! Jadi, full stop!! huhu

Aku masih tunggu lagi keputusan muktamat NC mengenai isu demo hari tuh, yang aku dapat maklumat PRK tangguh, so tunggu untuk informasi aku seterusnya~~



PRK!!!


sekian....


nota kaki:

1.maaf la kat pembaca aku, banyak lak aku tulis hari ni, banyak sangat idea nak kuar, dari simpan baek aku muntahkan semua, betul x?

2. kalau ade pelajar universiti Malaysia rasa aku salah maklumat, sila beritahu aku, aku masih belajar!!

3. Hidup PKPMI!!!



Comments (4)

uni pun ade traditon gak. UIA pro-M akan menang, UiTM Pro-A sapu bersih. mcm kelantan dgn pas, johor ngan bn.

owh..gtu ke..

so uni len tau tak yang mane lagi lom buat PRK?

rasenye sume U dh wat PRK. search la result kt website2 U. mesti ade tulis skit2 psl election

hoho..thx atas informasi..

maklumlah, orang duk jauh..kalo kat msia skang mb lah leh tau kan..:)