VVIP BLOG INI

Trauma....Walaupun Telah Setahun Berlalu....

Posted by ||Aku Pemikir|| | Posted in | Posted on 2/21/2010 07:41:00 am

Salam..

Aku masih ingat peristiwa hitam dalam hidup aku, tahun lepas, bulan disember..dua hari sebelum raya Qurban..

Aku ingat lagik aku aku tido hari tu jam 2 pagi, melepak-lepak depan laptop, rasa ngantuk baru la aku nak tido.. Enak betul aku dibuai mimpi....krohhh~~krohhh~~~ Ntah mimpi apa yang aku dapat (walaopon selalu jek aku berharap dapat mimpi jumpa bidadari..tapi sampai sekarang tak menjadi kenyataan..hahaha)

Pagi aku bangun, air liur yang kering aku kesat..Tetiba aku rasa keadaan bilik aku sangat sunyi..Eh?! Seingat aku aku bukak radio di laptop aku, nape sunyi sangat?? Bateri kong ke??

Laptop aku memang selalu di sebelah aku di atas meja.Meja aku pulak bersebelahan je dengan katil, selalu kalo melayan internet pakai laptop aku, aku boleh melayari internet sambil baring-baring.. nikmat betul dunia aku!!

Tapi pagi tu hati aku rasa tak best, macam ade sumthing akan berlaku. Aku toleh ke arah meja aku..

MASYAALLAH?!! MANA LAPTOP AKU?!!!

Itu yang aku jeritkan dalam hati kecil aku.. Hati aku berdebar-debar.. Aku memang masih ingat pagi tadi letak laptop aku di atas meja, tapi sekarang dah HILANG!!!

Aku cuba jugak carik laptop aku, mungkin aku letak bawah katil ke, dalam beg ke (carik laptop dulu...semayang subuh lupa..padahal dah subuh T-Rex dah...)

Lepas beberapa ketika, aku pasrah..walopon aku waktu itu masuh dalam DENIAL tapi aku kuatkan hati aku gak untuk aku sedar yang LAPTOP aku kena CURIK!!!








Aku gagahi kaki aku, aku turun ke bawah dan aku keluar, dengan harapan mana la tahu aku terserempak dengan pencuri lakhnat yang berani nak curik laptop aku tuh...Tapi aku sedar jugak pencurik lakhnat dah lama dah menghilang, mungkin laptop aku tu dah mereka jual kat mana-mana toko laptop yang ada di Bandung.

Aku berjumpa dengan bapak kosan aku, macam biasa lah, dia buat-buat muka serius dan cubalah lah carik di kawasan sekeliling.. Macam la laptop aku tu ade jek kat kawasan rumah aku..Ibarat malaun-malaun tu cam anjing cam gali-gali lobang..sembunyi laptop dan timbus..malam sikit baru datang amek balik... Tak pe lah, kurang-kurang dia buat-buat concern, dari buat muka selebet buat dek jek aku dah hilang barang...

Aku tak tahu la dari mana kekuatan yang aku dapat, sekejap jek aku rasa sedih laptop aku hilang, aku PASRAH dan aku MENERIMA KETENTUAN yang laptop aku hilang..WOW!! Aku sendiri pon rasa kagum dengan diri aku..hahaha (bajet betul)

Yang aku rasa TERKEJUT tuh, macam mana maling-maling (pencuri) ni rangka projek dia.. Aku memang selalu tak tutup tingkap, tingkap aku pulak memang tak de grill.. Dah dua tahun aku bukak je tingkap tu, panas kalo tutup, selalu tak de apa.. tapi hari ni memang aku malang dia seludup masuk umah aku memalui tingkap.

Yang jadi aku tabik spring dengan dia, nak masuk melalui tingkap tu bukan kerja senang, tingkap tu atas kepala aku jek, dia boleh masuk dalam, amek laptop aku dan dengan wire bateri sekalik!!! PERGHHH!!!

Berani tak berani lah dia buat kerja terkutuk tuh!! Dan dia macam tahu jek bila aku tido dan bila aku terjaga..Nampak sangat dah target lama bilik aku, agaknya siap ada buku catatan, catat segala aktiviti harian aku...HAIH~~

Akhirnya aku pun terima jek la takdir aku nye laptop yang kena curik..yang aku sayangkan bukan laptop tu sangat, tapi apa yang aku simpan dalam tuh..banyak kut gambar-gambar berharga dan dokumen lain yang aku simpan..nak buat macam mana kan~~

TAPI....

Aku ingatkan sampai di situ jek la peristiwa tu berenti, sedar tak sedar sebenarnya develop trauma akibat dari kejadian tu..

Dulu aku berani nak tutup lampu sebelum tido, tapi sekarang lampu bilik aku selalu terpasang. Aku kerap bangun malam untuk pastikan barang-barang aku ada...kalau awal-awal dulu boleh kata setiap jam aku terbangun dan periksa handphone aku ade atau tak..Kadang-kadang aku rasa macam aku tak tido walopon mata dah terlelap, otak ligat pusing dan hati ni selalu jadi bimbang..Pintu kerapa aku periksa lihat aku dah double lock atau belum..Dah macam obsessive compulsive patient dah aku rasa

Sekarang tingkap aku dah pasang grill, aku mintak tuan rumah pasang, aku beli laptop dari awang..nasib la awang jual murah laptop dia..8 bulan aku hidup tanpa laptop..bayangkan betapa susahnya tak de laptop nih..

Tapi tetap trauma aku tak hilang, walopon ade sedikit kurang dari awal tu. Kalau dulu setiap jam, sekarang kurang-kurang aku akan bangun sekali sehari nak check barang-barang aku..

I've learned my lesson, sebab tu aku sangat marah dengan kawan aku yang suka tak kunci pintu bilik, mak nenek pun kalah aku rasa dengan aku membebel kat member-member aku. Aku cuma tak nak mereka kena macam aku jugak.

Sebab tu dengan kejadian yang banyak sangat terjadi sekarang di bumi J-Town ni, aku risau kat diorang. Aku nak nasihatkan tolonglah berjaga-jaga. Kita tak leh nak jangka bila makhluk durjana ni akan menyelinap masuk rumah.

Dan aku memahami jika mangsa lain yang macam aku akan alami apa yang aku dah alami, sekarang dah lebih setahun, tetap jugak trauma tu menghantui diri aku.

Sebab tu aku nak mintak sangat kat kawan-kawan aku..tolonglah berwaspada.. jangan nak confident sangat perkara tak kan terjadi kat diri korang. Kalau korang rasa korang hebat, percayalah diorang pon seteru yang sama level macam korang..

Kalau ikut hati aku, kalaulah aku jumpa maling-maling celaka ni, mau jek aku debik sampai lunyai.. but hey.. lebih baik terima jek kan dan memaafkan, mana la tau Allah nak bersihkan dosa aku dengan kejadian ni.. lagipun sekarang aku dah ada laptop...amek la amek maling oii.... kali ni aku maapkan..tapi lain kali ko buat lagik dan aku dapat tangkap ko..masa tuh Allah jek yang tahu apa aku buat kat korang!! hohoho..



TRAUMA!!!



sekian...

Comments (4)

haaaa...barulah ahu cerita sebenarnya macam mana..hehe
lambat jugak ye nak hilang trauma tu?
saya rasa macam dah hilang je tapi tak tau la kalau ada lagi..setakat ni cuma make sure pintu dah kuncu je lah,takde lah pulak sampai asyik terjaga nak cek barang2 ade ke tak..hehe
semoga tak terjadi lagi macam tu..take care!!!=)

hahahaha..

itu lah..sampai sekarang pun masih trauma camtuh..bab yang terjaga tuh memang selalu lah..sbb aku mmg jenis tak tutup tingkap..even though ade grill..tgn dia leh jek nak capai amek hp aku..

nak tutup tingkap lak malas, nntmesti panas walopon bandung ni sejuk..huuu

semoga tak terjadi lagi la pape kat kita berdua k!!

bukan setakat amek laptop dengan wire bateri..ada benda len jugak kena amek...hahahah~

hahahaha~~~

(bersiul-siul wut muka donno!!)