VVIP BLOG INI

KAMARA: Sambutan Maulidurrasul (Ceramah Dr MAZA!!)

Posted by ||Aku Pemikir|| | Posted in | Posted on 2/27/2010 08:24:00 pm

Salam,

Aku di Malaysia!!!

Seronok betul dapat balik~~ Bukan aku ada cuti, tapi ada urusan yang perlu aku buat, membawa harapan persatuan, sebab tu aku di Malaysia sekarang. Dan hari ini adalah hari keputraan junjungan besar kita Rasulullah s.a.w. Jadi sudah semestinya ceruk mana negara kita ini akan semestinya cuba dengan semampu mungkin berbuat sesuatu untuk memperingati baginda.

Dan samalah jugak di kampung aku, ade dibuat sambutan Maulidurrasul. Naseb badan, dah la dapat balik ke kampung tersayang aku, dapat pulak join program kampung!! Aku memang tabik spring dengan kampung aku, kalau bab buat program-program, dah aku tak boleh nak hitung dengan jari.

Aku nak puji usaha persatuan kampung aku yang dikepalai oleh pak cik aku, En Zainudin atas usaha keras beliau dengan ahli jawatankuasa kampung dalam memikirkan aktiviti-aktiviti yang bermanfaat untuk semua penduduk kampung.

Aku terkejut bila sampai umah. Selalu memang biasa jek buat program, tapi bagi aku tahun ni antara program Maulidurrasul yang terbesar yang dianjurkan oleh persatuan penduduk Kg Malaysia Raya. Acara ini adalah kerjasama semua persatuan yang ada di kampung di bawah program Kita Juara Rakyat.

Acara bermula pagi lagi, tapi tak sempat aku nak turut serta, dalam kapal terbang berborak dengan sorang pakcik ni. Sonok aku borak ngan dia, sedar-sedar dah sampai LCCT dah..hahahaha..

Bila aku tahu ada program kat kampung aku, terus aku bersiap untuk ke surau (yelah..program maulidurrasul mestilah kat surau...buat ceramah ke selawat ke..logik lah tu...tak kan pasang pentas buat dangdut kut..tsunami kang..)



 


 Lepas maghrib, tazkirah oleh Ust. Hussein Yee (Pertubuhan Khadeem). Aku suka approach yang dia buat dalam tazkirah beliau..senyum jek.. muka jernih je, sejuk mata memandang..

Aku suka dia story-story pasal kisah nabi, buat pelat cina-cina sikit. Dia ni rajin mengislamkan orang, duk cita la kat kita, kalau kita nak Islamkan orang, kena la suka kat orang tu dulu, tak suka macam mana nak dakwah?? Contoh dia bagi kalau nak dakwah ke ah chong ka, Samyvelu kaa..kena la suka diorang dulu (nama samyvelu terpalit sama..kuikuikui)

Dan dia jugak ade cakap yang Muhammad memang selalu ke Gua Hira' untuk BERKHALWA!T!!
Tapi khalwat nabi itu sorang-sorang, berfikir mengenai masalah masyarakat. Tapi zaman sekarang khalwat jugak, tapi bukan sengsorang, bedua-dua di celah-celah batu!! ahakksss




 Antara jemaah yang hadir dengar ceramah ni...

Dan selepas isya' juga ada satu lagi pidato umum yang dibuat..

Dan ustaz yang dijemput adalah...


Dr MAZA!!

Ni yang aku gembira sangat waktu dapat tahu..hari tu pernah jumpa watu program Qurban di Bandung, malam ni dapat jumpa lak dia sekali lagi...weehooo~~~



 
 pentas pidato untuk Dr MAZA



 
 Sebelum pidato, nasyid dulu bang...team nasyid KAMARA mantap!! yang tengah tuh especially


 
 hadirin yang hadir..bertambah dari dalam masjid tu tadi....


 
 sabar menunggu....Dr MAZA tengah carik-carik idea lagik tuh sebelum bagi ceramah.



  
 VIP


 Ayah aku ada kat situ, baju kemeja putih dekat dengan kamera..dia suka amek-amek video, dilestarikan dan masuk dalm laptop..hoho..yang hujung pakai baju melayu berkain pelikat tu lah prengerusi persataun penduduk, En Zainudin.


 Haji Mustafa, imam kampung menjadi pengerusi majlis...


 
 Siri pidato Dr MAZA bermula..

Seperti biasa memang Dr MAZA ni kalau berpidato memang hebat, cakap lantang, lancar..seronok la mendengar.

Dan seperti biasa juga, dengan pembawaan Minda Tajidid yang selalu diwarkan dalam ceramahnya, beliau banyak bercerita mengenai pemikiran umat. Bagaimana bentul pola fikir umat sekarang, dan apakah cara berfikir itu menuju ke arah kebenaran atau tidak.

Beberapa perkara yang di sentuh oleh Dr Maza mengenai penekanan bahawa Rsulullah itu adalah MANUSIA!!Bukan malaikat dan bukan tuhan.

Beliau menerangkan mengapa perlunya Muhammad itu adalah manusia bukannya yang lain (kompem ah, nanti start la bila orang suruh ikut sunnah nabi, buat excuse nabi tu MALAIKAT, boleh la dia buat, kami ni haa hamba sahaya yang hina..fiil manusia~~)

Dan aku tertarik dengan satu cerita mengenai negara Samarinda pada waktu kekhalifahan Umar bin Abdul Aziz, bagaimana beliau nak menerangkan betapa ADIL nya umat Islam terhadap orang bukan Islam.


Pendekkan cerita nye yang panjang tuh, sebelum tentera Islam nak tawan memane negara, procedure yang perlu di buat adalah, masukkan ustaz-ustaz sebar agama dulu, kalau tak jalan baru hantar surat suruh menyerah, tak leh gak, suruh mereka tunduk kepada negara islam dan bayar fidyah, tak leh gak baru measuk menyerang.

Dan orang alim negara Samarinda ni bijak, dia tahu selepas kaji bahawa tentera Islam serang negara salah procedure, dan mereka hantar utusan nak jumpa Umar bin Abdul Aziz. Wakil tu jumpa Umar di Syiria, dengan kesederhanaan Umar, memang utusan tu tak percaya lah tu khalifah negara Islam, utusan bercerita hajat, Umar pun balas dengan surat pendek.

Surat itu diberikan kepada hakim Islam di Samarinda, hakim baca dan bicara semua kepala tentera, dan memang betul bersalah, jadi semua tentera keluar dan lakukan sekali lagi procedure yang sama. Kali ini semua pun keluar rumah bukan kerana nak perang tapi nak MENGUCAP SYAHADAH!!!

ADILNYA ISLAM!!

Dr MAZA berenti sebelum jam 11pm (siap bitau tak nak kena tahan lagik..lawak biasa dia buat..hohoho)


 
 Sebelum acara selesai, perwakilan dari UMNO Megat Zulkarnain, Ketua Pemuda GOMBAK memberikan sedikit kata dua.

 Itu lah acara yang di buat di kampung aku, senang cerita aku suka sangat dapat balik dan hadir ke program kampung aku. 

Sekarang ni nak menyantai dah selesai, aku nak kena tumpukan dengan sebab utama aku balik. Aku berdoa supaya segala urusan aku di Malaysia ini dipermudahkan..Amin~~


 
 Kameraman mesti la amek gambar dulu sebelum balik..interframe~~




CINTA MUHAMMAD!!!



sekian.....







Comments (3)

Salam Bro,

Welcome back, walaupun untuk seketika atas urusan rasmi...Salam Maulidul Rasul..hope to see more entries while you're back home in Malaysia.

salam apai..

isnyaallah, telah aku rangka cerita best2 walopon aku ada di malaysia.. :)

Wah2..walaupon rasanyew terlambat da nak komen tp aku rase mmg KAMARA makin lama makin best r(especially dak2 nasyid dy)..hehe..
cuma aku rase sambutan tue kurang memberangsangkan kalau ikot tahap program tue..
maybe next time klu nk nwat program2 yg besar KAMARA kene lantik skuad2 advertisement ke..haha..barulah yg dari bandung pon nk dtg..
sekian~~